פתח־דבר

עמוד:7

פתח דבר לפניך , קורא יקר , הרצאות שהרציתי באוניברסיטה המשודרת של גלי צה"ל . בהבאתן לדפוס , ניסיתי , במידת האפשר , שלא לפגוע בסגנון ההרצאות , כדי שתישמר _הרוח החיה של המלה המדוברת . שמרתי גם על מבנה ההרצאות , אך , יחד עם זאת , תיקנתי הרבה ואף הוספתי כדי להשלים את התמונה . רוב המובאות ממגילות מדבר יהודה הבאתי בהערות וכן הוספתי שם חלק גדול של מראי מקומות . ההערות הן חלק מהותי של החיבור . יודע אני שלשון המגילות אינה זהה ללשון העברית של ימינו , וזאת לא רק בגלל מרחק הזמן , אלא משום שהאיסיים פיתחו לשון מיוחדת , מלאכותית במידה מסוימת . על הקורא _בן ימינו להתרגל ללשון מוזרה זו , כדי להפיק תועלת מרבית מן הקטעים שהבאתי . כדי להקל על הקורא במשימה זו , הכרוכה בקשיים פסיכולוגיים , ויתרתי על הכתיב המלא והמיוחד של האיסיים . היום מפורסמות המגילות בציבור הישראלי כתגלית מרעישה , כחפץ ארכיאולוגי המחמיא לגאוותנו הלאומית , ואילו הידיעות על טיבה והשקפותיה של כת מדבר יהודה , שהחוקרים מזהים אותה בצדק עם כת האיסיים , הולכות ומתמעטות . תופעה זו אופיינית גם למחקר המדעי בעולם , המרבה לעסוק בפרטים ומזניח את התמונה הכוללת . ניסיתי כאן לצייר תמונה כזו , הן מתוך מחקרים של אחרים , והן על סמך מחקרינו שלנו , ואני מקווה שהקורא ייצא נשכר . כת האיסיים היא אחת התופעות המופלאות בתולדות האנושות והיהדות גם יחד . עסקתי בעיקר בציור התמונה הכוללת , בעוד שעל

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר