השכונה הקראית בירושלים לאור הפרשנות הקראית על תחום שבת

עמוד:6

מקומו' כוונתו אנשי יישובו ; ואותם יישובים הם של גויים ואין בהם שכונת [ יהודים . [ וכשם שהיישוב שבו הוא שוכן נקרא 'מקומו / קורא לו הכתוב גם 'עירו / ככתוב . 'נקהלו היהודים בעריהם , ' וכתוב , י 'בכל מדינות המלך' ( אסתר ט ב ו שם , א טז ועוד ) והן ערי ישראל אף על פי שהם שוכנים בין אויביהם . על בן הכתוב . 'אל יצא איש ממקומו' כוונתו אל יצא איש מיישובו , אבל בתוך היישוב מותר . הלוא תראה את דבר הכתוב : 'ולא תוציאו משא מבתיכם ביום השבת' ( ירמיה יז כב , ( והלוא אילו אסור היה לצאת מן הבתים היה אומר ו 'לא תצאו מבתיכם , כמו שאמר כאן / אל יצא איש ממקומו . ' מותר אפוא שייצא אדם מביתו בתנאי שלא יהיה עמו משא ; ודע שהמשא שאותו אסר עלינו שנוציא אותו מדירותינו הוא הוא שהשימוש בו בשבת מותר בדירות ; כי על המשא שאין שימושו בשבת בדירות מותר לא היה צריך שייכתב עליו ו 'לא תוציאו אותו מבתיכם , ' י והוא למשל המשקל , או האמתחת , או המנורה , או כלי מדידה וכיוצא בזה , דברים שאין משתמשים בהם בשבת ( כאן הוא מוסיף דברים על מה שאסור לשאת בשבת . ( ודע שאין היציאה בעיר מותרת לכל דבר , כלומר אם יצא לשם הנאה או בילוי או שיחה הלוא הוא אסור 238 ) . ע '' א ) והכתוב י dk' תשיב משבת רגלך עשות חפצך' ( ישעיה נח יג ) הוא רק לשם יציאה לבתי הכנסת והמושבים והמסיבות , שבהם מתפללים ולומדים את המקרא ומקיימים את המצוות , והלוא ישראל במחנה היו הולכים אל משה . וראה נא את שאמר להם . ' אכלהו היום כי שבת היום' ( שמות טז כה , ( והלוא היה זה ביום השבת ובאו אצלו , כך גם ישראל בגלות יש להם בתי כנסת ובתי מדרשות והם הולכים אליהם בשבתות . אבל אסור לשבת ברחובות או לצאת לשם הנאה,- אף אסור שייצא מתחום העיר , ותחום העיר הוא [ גם ] השכונה שמחוץ לחומה ואולם היציאה מן השכונה שמחוץ לחומה אסורה . ויש החושבים שמותר לצאת אלפיים אמה מתחום העיר והוא נאחז במגרשי ערי הלוים שהן השכונה שמחוץ לחומה , בניינים הנמשכים ברציפות מן העיר והלאה . ככתוב ( הערה בשוליים : והסיקו שלא כשורה כלומר שמגרשי הערים [ שבמקרא , [ פירושם השכונות שמחוץ לחומה 238 ) . ( ע ב ) ' ומגרשיהם יהיו לבהמתם ולרכושם ולכל חיתם' ( במדבר לה ג , ( כלומר שם הבניינים ושם המרעה שלהם ומכאן [ למדו ] על השכונות שמחוץ לחומה . ואולם היציאה מן השכונה שמחוץ לחומה אל השדות הלוא היא אסורה . ועתה הריני מביא כאן את התרגום של תשובת יוסף הכהן אל ¥ 3 יר , והקורא יוכל להשוות אותו לתרגומו של בן שמאי , והוא על פי הנוסח של כתב היד מאוסף פירקוביץ ' שהדפיס בקתדרה : ( ד 8 , ע'א ) שאלה ו עוד שאלת מה פירושם של דברי התורה i שבו איש תחתיו , וגו , ' מפני שטענת בשמנו שאמרנו כי משמעות 'שבו איש תחתיו' וגו' ומשמעות היציאה : כלומר יש מי שהסיק שלא כרץ שמותר לצאת אפילו למרחק 2 , 000 אמה נוספות , מדווץ לשכונה שמחוץ לחומה , בהסתמכם על מה שנאמר על מגרשי הלוויים , במדבר לה ד-ו . בךשםאי , לתולדות , עם' ל . 74-7

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר