|
עמוד:324
ירושלים והגולה ירושלים היתה מרכז הקהילה האזרחית המקדשית , אבל הקהילה לא הקיפה את כל העם היהודי . _תבו של העם ישב בגולה . מה היתה ירושלים ליהודי הגולה ? האם עמדה ירושלים בקשרים עם יהודי הגולה ומה היה טיבם ? המקורות בעניין זה דלים , ולפיכך יש מקום לשער שהקשרים בין ירושלים והגולה היו מצומצמים ולא העסיקו ביותר את בני הזמן — לפחות לא את חברי הקהילה ותושבי ירושלים . הידיעות המצומצמות מעידות שמראשית שיקומה של ירושלים היו קשריה עם הגולה _חד צדדיים ואופים אחד . הקהילה וירושלים ביקשו את עזרת הגולה הבבלית . הגולה הושיטה להם עזרה בעליות חדשות ובסעד חומרי ומדיני . בשנת 445 לפסה"נ עוד פנו מנהיגי ירושלים לעזרת נחמיה ( נחמיה א א ואילך . ( אבל בשנת 419 לפסה"נ כבר פנו ראשי היהודים , שכירי הצבא הפרסי ביב שבמצרים , לראשי הקהילה בירושלים בענייני דת ופולחן . הם פנו לשאול על מועד חג הפסח ודיניו . כעבור שתים עשרה שנה , בשנת 407 לפסה"נ , פנו לירושלים לתמיכה מדינית , להשתדל בעדם אצל השלטונות בדבר שיקום מקדשם ההרוס . שינוי זה במעמדה של ירושלים מלמד על גידול השפעתה וסמכותה של הקהילה בירושלים בעולם היהודי , ומבשר על מעמדה בעתיד של ירושלים ביהדות כמרכז _הדתי הרוחני . שינוי זה היה תוצאה ישירה של גידולן והתחזקותן של הקהילה ושל ירושלים , וכל זה במידה רבה בזכות פעולותיו של נחמיה , שסיים בצדק את זיכרונותיו במילים המבטאות הכרה עצמית של פעילותו : 'זכרה לי אלהי לטובה' ( שם יג לא . ( _49 ויינברג , העיר , _עמ' _50 . 156-153 נ ' אביגד , בולות עבריות מימי ירמיהו , ירושלים תשמ"ו _, _עמ' . 32-28 _1010 _? _0 _^ _11 0 / _1 _} _16 _¥ _1 _$ _} _1 _51 _זז _( _1 _ז _£ _\* _' _16 _>' , _ג _^ _. _£ _. _0 0 . 21 _מ 8 _£ ., 0 _*/ _01 _ 1923 _, _^ _ז _1 _^ _ז _06 ו'כל העם' — היא אסיפת תושבי העיר ( עזרא י יד ; רות ד ב ועוד ; יהודית ו יד ועוד . ( מוסדות העיר הופקדו על ענייניה ועל ענייני תושביה , כגון : הגנת העיר ( יהודית ו טז ואילך , ( משפט ( רות ר א ואילך ) ועוד . האם היתה בירושלים הנהגה עירונית פנימית בדומה לשאר ערים ? המקורות מזכירים רק נושא תפקיד אחד שאפשר להגדירו כבעל משרה עירונית . בסיפור על בניית חומת ירושלים מזכיר הכתוב את 'חנניה שר הבירה על ירושלם' ( נחמיה ז ב . ( נראה שתואר זה מקביל לתואר 'שר _העיר' הידוע מהמקרא וממקורות אפיגרפיים . במקרא נזכרים שרי העיר של שומרון ( מלכים א , כב _כו ; מלכים ב , י ה , ( וירושלים ( שם _כג ח ; דברי הימים ב , כט כ ; לד ח ;( הם נזכרים תמיד בעתות משבר . התואר מופיע בטביעת חותם 'שר הער' מירושלים מסוף המאה _הזי — תחילת המאה הו' לפסה"נ . מאחר שאין בה שמו של בעל החותם , אלא שם התפקיד בלבד , סבר _אביגד שהחותם קשור במשרה ואינו חותם אישי של נושא המשרה . נראה שלא היה בירושלים שלטון עירוני פנימי , וחנניה מילא תפקיד זה באופן _חד פעמי בעת משבר — איום צבאי מן החוץ ( נחמיה ג לג ואילך . ( הנהגת העיר ירושלים היתה מסורה בידי ההנהגה האוטונומית של הקהילה .
|
|