|
עמוד:32
סמוך לכניסת השבת יש להדליק נרות . מצוות הדלקת הנרות מוטלת הן על הגברים והן על הנשים , אולם בדרך כלל הנשים הן המדליקות את נרות השבת . זאת מאחר שהגברים יוצאים מן הבית זמן מה לפני כניסת השבת כדי להשתתף בתפילה בבית הכנסת . בזמן הדלקת הנרות האישה מברכת.- " ברוך אתה ה , ' אלהינו מלך העולם , אשר קדשנו במצותיו רצונו להדליק נר של שבת " . התפילה הנערכת בבתי הכנסת ביום השישי בערב נקראת קבלת שבת . תפילה זאת מורכבת ברובה מפרקי תהילים , והיא כוללת בין השאר את הפיוט tot דוךי" שכתב ר' שלמה הלוי אלקבץ מצפת במאה ה . 16- הנה כמה שורות מתוך הפיוט : " לכה דודי לקראת כלה , פני שבת נקבלה לקראת שבת לכו ונלכה , כי היא מקור הברכה " [ ... ] מקור הפיוט הוא בצפת , בקרב קבוצות קטנות של מתפללים שנהגו לצאת מבית הכנסת אל חיק הטבע כדי להקביל את פני השבת . כשהועתק המנהג לקהילות הגדולות הוא הפך לבלתי מעשי . נותרה רק אמירת הבית האחרון של הפיוט תוך פנייה לכיוון מערב - כקבלה סמלית של פני השבת . לאחר התפילה מתקיימת סעודת ליל השבת . לפני תחילת הארוחה חובה לערוך קידוש . אבי המשפחה מחזיק בידו כוס יין ומברך שתי ברכות : " , 1 ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם , בורא פךי הגפן . 2 " . ברכה הכוללת פסוקים מתוך התורה , ועיקרה הוא : "ברוך אתה ה' אלהינו מלך העולם , אשר קדשנו במצותיו t : ? : ורצה t t : בנו , t ושבת : קדשו ; h ? באהבה t-:- : וברצון ' t : הנחילנו : ? " . [ ... ] t סעודת ליל השבת שונה מהארוחות של ימי החול . זוהי ארוחה חגיגית הכוללת על פי המסורת תבשילים חמים כגון דגים ובשר , יין וכן חלות . החלה , שהיא מין לחם מיוחד הנאפה לשבתות ולחגים , עשויה מרצועות בצק שנקלעו זו בזו . הבצק של החלה עשוי מקמח לבן משובח , ולעתים מוסיפים לו סוכר כדי להמתיקו . על שולחן הסעודה מניחים שתי חלות , שהן זכר למן - המאכל שלפי המסופר בתורה הורד יום יום לבני ישראל מן השמים ושימש להם כמזון בשנות נדודיהם במדבר . מכיוון שביום השבת הם לא יכלו ללקט מן , ירדה ביום השישי מנה כפולה . שתי החלות בסעודת ליל השבת הן , אם כן , זכר לכך שהאל הוריד משמים מנה כפולה של מן . החלות גם מזכירות לאדם כי פרנסתו ניתנת לו מן האל . בתום הסעודה נהוג לשיר שירים המכונים "זמירות שבת . " בבוקר יום השבת נערכת תפילה בציבור , הכוללת קריאת פרשה מן התורה . כל שנה נקראות ונלמדות במהלך השנה 54 פרשות התורה , ב54- השבתות של השנה . לצד פרשת השבוע , הלקוחה מן התורה , נקראים מספרי הנביאים קטעים הקשורים לפרשה בתוכנם . קטעים אלה , הנקראים אחרי קריאת הפרשה , מכונים "הפטרות , " כלומר דברי סיום . ספר התורה שבו קוראים את הפרשות , נמצא בתוך מעין ארון הנקרא "ארון הקודש . " המתפללים מוציאים מארון הקודש את ספר התורה ומניחים אותו על ה " בימה" - דוכן המוצב על משטח מוגבה אם ובתה מדליקות נרות שבת
|
|