עזרא אהרון ו'הזמר העברי המזרחי' בתקופת היישוב

עמוד:466

המיקרוטונליים _, והמוזיקאים המערביים ניגנו באותו זמן אחד מצלילי המקאם החשובים שאינו מיקרוטונאלי . הדוגמה שנתן מתייחסת למקאם ביאת , שהצליל היסודי שלו רה . אשר לדרגה השנייה של מקאם זה , מי שלושת רבעי טון , אמר המלחין : 'המוזיקאים המערביים ניגנו דו בעוד אשר נגני העוד , הקאנון והכינור המזרחי השמיעו את הצליל המקורי של המקאם ... וזה היה יפה מאוד , ' הוא מסכם . ברם , הוא מוסיף , ביצירה כמו 'חלום המנגן , ' שעובדה ותוזמרה על ידי המנצח חנן שלזינגר , הוא בחר במקאם שקרוב למז'ור . בין האמצעים האחרים שאפשרו לאנסמבל הכלים המעורב ללוות את השירה היו : הכפלת הקול _על ידי הכלי , נגינה באוניסונו או בהכפלה באוקטבות , קווינטות וקוורטות , ולפי כושר הכלים ? כל אחד על פי אופיו ותחום ההצללה שלו מקבל תוספות או שינויים קלים על הקו המלודי הבסיסי לשם העשרתו . כפי שאנו רואים , העסיקה אותו שאלת השילוב של יסודות מערביים עם המורשת המוזיקלית המזרחית במוזיקה , והיא מעוגנת בתפיסת עולמו עוד לפני שהשתקע בירושלים — שבה קיבלה דחיפה מיוחדת בנסיבות של יצירת הזמר העברי המזרחי . בכל ניסיונות השילוב ברור שעזרא אהרון יצר סגנון אישי , הנושא את חותם אישיותו המיוחדת . במבט פנורמי זה ניסיתי לפתוח צוהר אל עולמו של אמן מזרחי דגול המשתזר אל תוך פרק מעניין בתולדות היישוב בירושלים , הווייתו , תרבותו וחזונו .

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר