עזרא אהרון ו'הזמר העברי המזרחי' בתקופת היישוב

עמוד:461

כלפי הטעם הזול ואף על פי כן מושכת היא את לבם של חוגים רחבים מן השומעים גם שלא מבני עדות המזרח , ואף שומעים שאינם יהודים בכלל . מלבד הקונצרטים של אהרון ולהקתו , עם או בלי נגנים מערביים , נוגנו יצירות שלו בעיבודים מיוחדים במסגרת קונצרטים כלליים . כך למשל בתכנית מיוחדת שהוקדשה לשירים עבריים ניצח קרל סלומון על תזמורת האולפן של שירות הרדיו הארץ ישראלי . בתכנית נכללו בין היתר שתי יצירות של עזרא אהרן י 'חלום המנגן' ו'שירי רועים ומחולות , ' בעיבודו של חנן שלזינגר . המלחין השתתף בביצועם כסולן בנבל ( כך נכתב בתכניה , אולם הכוונה לעוד . ( בהמשך לדברי ההערכה של המלחין קרל סלומון , נראה לי חשוב לחתום סעיף זה בפעילותו של אהרון בתקופת היישוב בדברים שכתב למלחין המשורר ש' שלום , בדברי תודתו על הלחנת שירו 'חניתה' ( ראו תווים בסוף המאמר ) ואולי גם שירים אחרים , במכתב מיום 22 בפברואר ; 1940 'האזנתי בהנאה למנגינותיך היפות לשיריי . אכן מיום ליום הנך מוסיף לפעול חשובות ונצורות כדי לאחד מזרח ומערב ביצירותיך _, ולגבש יותר ויותר את הסמל של אחדות העם כולו בכל שבטיו ותפוצותיו . יישר כוחך , ויבורך חילך . המאזין לך ש' שלום . ' לאור דברים אלה לא יהיה זה מוגזם לקבוע שבמפגש הבין תרבותי , הבין עדתי והביךדתי שימש עזרא אהרון מעין זרז לסימביוזה תרבותית מבורכת וספונטנית הראויה להיזכר כדוגמת מופת של פרק זה בחיי היישוב שקדם לעצמאות ולמדינה . אפשר לטעון עוד שחשיבותו של הניסיון והצלחתו מעמידות בצל את אשר אירע בתחום זה אחרי קום המדינה . יצוין שאחרי שגלי העלייה הגיעו למדינה ייסד עזרא אהרון תזמורת של מוזיקה ערבית , שפעלה תחת הדרכתו שנים רבות במסגרת רשות השידור . הקבוצה כללה מוזיקאים מוכשרים מקרב העולים של שנות החמישים . אין ספק שתזמורת זו מילאה תפקיד חשוב בקליטתם של האמנים שנתפרסמו בארצות מוצאם ושאמנותם הייתה פרנסתם . היא גם מילאה תפקיד בקירוב לבבות בין יהודים לערבים הן בשל המאזינים הרבים מארצות ערב השכנות והן בשל הצטרפותם מאוחר יותר של מבצעים מקרב ערביי ישראל . עם זאת , מבחינת התמיכה הציבורית שציינה את דרכו עד כה , _אי אפשר להתעלם מן השינוי המהותי שהתבטא בתהליך של מעין גטואיזציה שאפיינה את פעילות האנסמבל שעמד בראשו מעתה . נעלמו הפתיחות ורחבות האופק שציינו את התקופה הקודמת , שבה ניתן לעזרא לפעול כמגשר בין מזרח לבין מערב במוזיקה הישראלית המתגבשת . פרטים אחדים על היצירות העבריות בעיזבון לאחר הדברים שהבאתי עד כה , שהתבססו בעיקר על המכתבים שבעיזבון ועל הריאיון שקיימתי עם המלחין , אתמקד בחומר שנרשם בכתב תווים על ידו ועל ידי אחרים , שהוא חלק הארי שבעזבון . בהצגת החומר הזה תינתן עדיפות ליצירות העבריות . ברצוני לציין 16 שם , עמ' . 65

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר