בין שני עולמות — מורשת המשפט המנדטורי במדינת ישראל בראשיתה

עמוד:262

במשפט המסחרי וההזנחה היחסית של תחומי משפט אחרים היו גם תוצאה של רצונו להתחשב בצרכים הנבדלים של שתי הקהילות הלאומיות בארץ , הערבים והיהודים . המחוקק _^ _KiE _^ _-pKn , אמר בנטוויץ' בכתביו , 'דומה ללוליין בקרקס הרוכב בו זמנית על שני סוסים , אחד אטי [ כלומר הערבים ] ואחד מהיר [ כלומר היהודים . ' [ הפתרון שמצא לבעיה זו היה הגבלת החקיקה לענפי משפט מסוימים , ושימור המשפט המקומי בתחומים אחרים . ' הדחף העיקרי לחקיקה בארץ ישראל _, ' קבע בנטוויץ' ב , 1932 'הוא הדרישה לחוקים מודרניים מצד האוכלוסייה הפרוגרסיבית המגיעה _pNb 1 ; _1 _PK _72 ... _VK _nD _1 [ כלומר היהודים . ' [ הערבים לעומת זאת , המשיך ופסק , 'יררשר לשמר את הכללים המשפטים השולטים ב'חוזים ובעסקאות פשוטות אחרות [ שלהם . ' [ מעניין לציין כי החקיקה של שנות העשרים הביאה בעיקרו של דבר להחלפת חלקו הצרפתי של המשפט העות'מאני . הקוד האזרחי העות'מאני ( המגילה ) וחוק המקרקעין העות'מאני , אמר בנטוויץ , ' 'נתפסים כשייכים למורשת המזרחית והמוסלמית , ' וגם משום כך הוחלט 'להשאיר אותם באופן כללי בתוקפם . ' אולם , הוסיף , 'לא כך הדבר לגבי המשפט המסחרי . שום קדושה של דת או מסורת לא אפפה את הקוד העות'מאני המסחרי שהיה במקורו מבוסס על המשפט הצרפתי , והוראות קוד זה , שיובא לאימפריה ב , 1860 לא התאימו בעליל למדינה שבה מתפתח בחסות אדמיניסטרציה בריטית מפעלו של העם בעל החושים המסחריים המפותחים בעולם [ כלומר — היהודים . ' [ השימוש המודע בחקיקה כמכשיר לעידוד פיתוח הארץ ולקידום הפרויקט הציוני נעלם ככל הנראה בשנות השלושים . אחת הסיבות לכך הייתה בוודאי התפטרותו של בנטוויץ' מתפקידו בראשית שנות השלושים , כתוצאה מלחץ משולב של הערבים ושל בא"י . Bernard Wasserstein . The British in Palestine . London 1978 , pp . 91 . 148-151 ;( האופי היפרו ציוני' של החקיקה זכה לביקורת מצד חלק מאנשי האדמיניסטרציה הבריטים . ראו למשל . Charles Robert Ashbee . A Palestine Notebook . 191 H-I _923 . London 1923 , pp . 234 . 269-270 לטענה שחקיקה והפסיקה הבריטית שרתו כאופן בסיסי את מטרות התנועה הציונית , ראו גם 'Conquest Through Town Planning : The Case of Tel Aviv . 1921-1948 ' . Journalof Palestine Studies . Mark Levine . . 27 ( 19981 , p . 36 תיאור שונה של בנטוויץ ' כמי שהתנגד לאנגליפיקציה ( לפחות לאנגליפיקציה של המשפט הפלילי ) אפשר למצוא בתוך שחר , 'מקורותיה' ( לעיל , הערה , ( 16 עמי . 106-105 ראו גם יורם שחר , 'אנוסה על פי דין / עיוני משפט , ח , ( 1982 ) עמי ; 675 , 649 הנ"ל , 'כוונת המחוקק ב"כוונה תחילה , '" מחקרי משפט , ב , ( 1984 ) עמ' . 208-207 , 204 24 ראו בנטוויץ , ' אנגליה בא"י , עמ' 25 . 273 ראו שם , עמ' Defining Tradition : Some Implications of the Use of Ottoman ; 274—273 Roger Owen . 115 26 Law in Mandatory Palestine' . Harvard Middle Eastern ami Islanuc Review . 1 ( 1994 ) , p . 115 ראו בנטוויץ / אנגליה בא"י , עמ' . 275-274 רובה של המגילה נותר בתוקף לאורך כל תקופת המנדט ; רק החלקים העוסקים בבוררות , ( 1926 ) שותפויות ( 1930 ) פשיטת רגל ( 1936 ) ונזיקין ( 1947 ) בוטלו . ראו Wyhn . and Shari ' a in the British Mandate and the Jewish Stale . Leiden 1978 . pp . 1 26- 131 Robert H . Eisenman . Islamic Law in Palesiine and Israel : A Histonof the Survivalof Tanzimat נרחבים מהחלק הצרפתי של המשפט העות'מאני בוטלו בשנות העשרים . חלקים אחרים ( משפט פלילי , דיון כי לא כל אזרחי ) הוחלפו בשנות השלושים . מעניין לציין המשפטנים הבריטים _בא _^ _ ישראל ראו את הדין הצרפתי כ'בלתי מתאים / ראו Century . 88 ( 1920 ) , pp . 498 . 500 Horace B . Samuel . From the Palestinian Bench ' , The Nineteenth

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר