תקופת המנדט הבריטי בקונטקסט השוואתי

עמוד:25

תקופת המנדט הבריטי בקונטקסט השוואתי בתרד לואיס כל שיטה מדעית , ועל כן כל שיטה מלומדת , היא השוואתית . כאשר אתה בא לרופא עם כאב בידך הימנית , הוא בודק גם את השמאלית . עיקרון דומה שימושי לדעתי בבחינת תקופה היסטורית . במבט ראשוני , תקופת השלטון הבריטי בארץ נראית כאפיזודה חולפת בין 400 השנה של שלטון עות'מאני שקדם לה לבין העשורים המתמשכים של שלטון יהודי וערבי שבאו לאחריה . עם זאת , זוהי לדעתי תקופה חשובה ביותר , וחקר התקופה תורם להבנת ההיסטוריה לא רק של הארץ אלא גם של האזור כולו . כאמור , כל שיטה מדעית היא השוואתית , ועשויה להיות מועילה להשוואת רישומו של המנדט הבריטי כאן לא רק עם מה שקדם לו ומה שבא לאחריו , אלא גם עם מה שהתרחש בסביבה עם אימפריות אחרות , ממשלות שבאו לפניו ואחריו , ועם טריטוריות בריטיות אחרות . נראה שבריטניה הגיעה לארץ בחוסר רצון . עם פרוץ המלחמה ב , 1914 ראש הממשלה אסקווית הודיע לאומה בצער בנאומו _Guildhalls שהאימפריה העות'מאנית בחרה לצאת למלחמה בצד שכנגד . עד לאותה עת היה זה עיקרון יסוד של המדיניות הבריטית באזור לשמר את אי התלות והשלמות של האימפריה העות'מאנית כדרך הטובה ביותר להגן על המזרח התיכון מפני פלישות אחרות . מר אסקווית ציין בהזדמנות זאת , תוך תובנה נבואית , שקבלת ההחלטה על ידי האימפריה העות'מאנית היא למעשה התאבדות וחתימה על אבדנה . הוא אמר את הדברים בצער רב . עוד ב , 1916 ועדה בין משרדית שמונתה על ידי ראש הממשלה לייעץ לממשלה בדבר מדיניות למזרח התיכון המליצה שלמרות שהאימפריה העות'מאנית הייתה עתה מעצמה עוינת הנלחמת עם הצד השני , העניין הבריטי הוא בכל זאת לשמר אימפריה זאת אחרי המלחמה , ולאפשר לה להמשיך בשלטונה ובשיפוטה באזור המזרח התיכון . דבר זה , טענה הוועדה , עדיף על כל חלופה נראית לעין . אפשר לתהות האם לא צדקו ככלות הכול ; אולם מדיניות זאת נזנחה , השקפה אחרת אומצה וסידורים אחרים נעשו . כמו מרבית הממשלות האימפריאליות , השלטון הבריטי בארץ ישראל היה מבחינות רבות שמרני זהיר , בשמרו הרבה מן הסדר הישן , במיוחד בעניינים חברתיים ותרבותיים ובראש וראשונה בעניין הדתי , במובן המזרח תיכוני הרחב של המילה . אעיר רק דרך אגב שלמרות שעברה למעלה ממחצית המאה מאז סיום המנדט הבריטי , ממשלות ישראל שבאו אחריו נקטו מדיניות דומה של שמרנות זהירה בטיפול במוסדות דתיים , כך שהיום אפשר לומר שהמורשת העות'מאנית נשמרה בישראל בשלמות רבה יותר מאשר בתורכיה בוודאי , ויתר על כן — הייתי אומר יותר מאשר בכל מדינה באזור . מורשת זאת מיוצגת באורח פרופ' ברנרד לואיס — פרופסור אמריטוס ללימודי המזרח התיכון , אוניברסיטת פרינסטון . מבין ספריו שתורגמו לעברית : 'האסלאם בהיסטוריה , יעלי היסטוריה : קובץ מאמרים , 'שמיים ואנטי שמיים : מחקר על סיכסוך ועל דעות קדומות . ספריו האחרונים : what Went rt > . _oei ואוסף השירים שתרגם לאנגלית Musie of a Distant Drum : Classieal Arable . Persian , Turkish and Hebrew Poems

יד יצחק בן-צבי

משכנות שאננים


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר