|
עמוד:387
כעס ובלא כוונה שיפוטית , אלא מתוך הבנה אמפתית למניעיהם . ושלישית : הספר רצוף תיאורים פיוטיים נפעמים של ירושלים , והעיר עצמה על יופיה ועוצמתה מוצגת כמרחב סלחני על זמני המגמד את ההתרוצצות האנושית בת החלוף המתנהלת בו : 'העיר הסבלנית קולטת את כל בעלי הרעיונות שנקבצים בה , את כל הפילוסופים , התמהונים והמטורפים , כולם מוסיפים לה נופך משלהם ונפלטים כלעומת שבאו . דומה לפעמים שהיא נבנית חציה אבנים וחציה שגעונות . ' באותה רוח מפויסת מסתיים הרומן : אמנם מסביב נערכים היהודים והערבים למלחמה ככל שמתקרבת יציאתם של הבריטים , אבל שרה אמריליו , שהגיעה לידי השלמה עם עצמה ועם חייה , משקיפה אל ירושלים מכיוון הר הצופים , נפעמת מן האור הרך העוטף אותה , מודעת לארעיות חייה שלה לעומת נצחיותה של העיר ואפופה תחושה של התעלות הנפש . אותה נטייה לחיפוי נוסטלגי רך על מציאות אנושית קשה מאפיינת גם את כתיבתו של עמוס עוז על ירושלים של ימי המנדט . עוז נולד בירושלים ב 1939 וחי בה עד שנתו החמש עשרה , והיא משמשת נושא ורקע לכמה וכמה מיצירותיו . והנה , בחינה כוללת של המקום שירושלים תופסת בפרוזה שלו מגלה שוני מובהק בין דימויה של העיר המנדטורית לבין דימוייה של העיר בתקופות מאוחרות יותר . בסיפור 'אש זרה' , ( 1963 ) ברשימה 'עיר זרה' , ( 1967 ) ברומן 'מיכאל שלי' , ( 1968 ) ברפורטאז'ה הסיפורית 'ברוך השם יום יום' ( 1983 ) וברומן 'המצב השלישי' ( 1991 ) מצטיירת ירושלים שלאחר 1948 בדרך כלל כעיר עגומה וקודרת , מטורפת , מוזנחת , צחיחה , מלאה אלימות כבושה , קרועת מתחים קוטביים ואפופה איומים ממשיים ומטפוריים . רוח שונה מנשבת ביצירותיו המתרחשות בימי המנדט . המציאות האובייקטיבית הנשקפת בהן אינה קלה יותר — אולי להפך — אבל אופן תיאורה , בדרך כלל מבעד לעיניו של ילד , מרכך מאוד את חספוסיה ואימתה . הדבר בולט במיוחד בשני ספריו לקוראים הצעירים , 'סומכי' ( 1977 ) ו'פנתר במרתף' , ( 1995 ) המתרחשים בירושלים ערב סיומו של השלטון הבריטי . הראשון , ככותרת המשנה האירונית שלו , הוא 'סיפור לבני הנעורים על אהבה והרפתקאות , ' שבמרכזו שרשרת הסתבכויותו המשעשעות של ילד עתיר דמיון בעיסקאות חליפין כושלות עם חבריו , המותירות אותו לבסוף נקי מכל נכסיו . ירושלים המנדטורית על אביזריה ( חיילים בריטים דוהרים בג'יפים , סיסמאות קיר נגד הספר הלבן וכו ( ' מבצבצת כאן בעיקר כרקע צבעוני בלתי מחייב לעיקר ההתרחשות , ואווירתה המתוחה מזינה את דמיונם של הנערים , המרבים לעסוק במשחקי ריגול . אחד המוטיבים המשניים ב'סומכי' — ידידותו של הגיבור עם הסרג'נט האנגלי דנלופ , שבעטייה מאשימים אותו חבריו בבגידה — הורחב ונעשה ציר עיקרי בעלילת 'פנתר במרתף . ' בספר זה ( שאף הוא מיועד בעצם לנוער , אם כי הדבר אינו 61 ראו : גרשון שקד , 'תוכה רצוף אהבת ירושלים ( על עיר ימים רבים מאת שולמית הראבן , [ 1973 ] _' ( גל אחר גל בסיפורת העברית , ירושלים , 1985 עמ' 62 . 23-15 שולמית הראבן , עיר ימים רבים , עמי 63 . 100 עמוס עוז , 'אש זרה , ' ארצות התן , רמת גן , 1965 עמי ; 174-148 יעיר זרה , ' באור התכלת העזה , תל אביב , 1979 עמ' 212-209 ( להלן , עוז , 'עיר זרה ;( ' מיכאל שלי , תל אביב תשכ"ח ; 'ברוך השם יום יום , ' פה ושם בארץ ישראל בסתיו , 1982 תל אביב תשמ"ג , עמ' ; 23-7 המצב השלישי , ירושלים 64 . 1991 _הנ''ל , סומכי : סיפור לבני הנעורים על אהבה והרפתקאות , תל אביב 1978 [ פורסם לראשונה בסימן קריאה , מס' 7 ( מאי , ( 1977 עמ' ;[ 100-77 פנתר במרתף , ירושלים . 1995
|
|