|
עמוד:205
הבריטי בארץ . הוא שהה בארץ בשנים 1922-1918 ושימש יועץ עירוני למושל ירושלים רונלד סטורס , וראש הגוף הוולונטרי 'האגודה למען ירושלים' שהקים סטורס . מלבד תכנית העיר ירושלים שהכין בעבור סטורס , עבד אשבי על כמה פרויקטים ארכיטקטוניים שלא נבנו מעולם , אך חלקם התפרסם בשני אלבומים שהפיקה 'האגודה למען ירושלים . ' אפשר לראות באלה ביטויים ראשוניים של הגישה הבריטית לעיצוב ארכיטקטוני בארץ ישראל . אחת ההצעות הצנועות אך המאלפות של אשבי הייתה הסדרת הבינוי סביב שערי העיר העתיקה , שער יפו ושער שכם . מחוץ לשערים הללו התנהל מסחר בתוך גיבוב של מבנים מאולתרים וצריפי פח גלי , ואשבי ביקש להחליפם בחנויות ובבניינים מתוכננים כהלכה . קצפו של אשבי יצא על הצריפים הללו לא רק מסיבות תברואיות ואסתטיות , אלא גם מפני שראה בהם ביטוי להשפעה המשחיתה של המודרניזציה על החברה המסורתית המקומית הערבית . בהסדרת הבינוי סביב לשערים ביקש לפיכך גם לשקם את האותנטיות של החיים המסורתיים . כך כלל אשבי בבינוי המוצע ח'אנים במתכונת מזרחית , שבהם יוכלו פלאחים המגיעים לעיר כדי למכור את מרכולתם ללון ולהלין את גמליהם . העיצוב הארכיטקטוני היה אמור להחליף את המסחריות הזולה והלא אותנטית של הצריפים הקיימים , במבנים ברוח מקומית המתיישבים עם האפקט הציורי של העיר העתיקה שבתוך החומות . רכיב בולט בעיצוב כפי שהוא מתואר ברישום שהכין אשבי לבינוי החדש מול שער יפו הוא יחידות קובייתיות עם כיפות , אותו מוטיב אופייני של הנוף המסורתי של ירושלים . את גישתו של אשבי בפרויקט הח'אנים אפשר לכנות 'רגיונליזם . ' הוא מבקש לפעול בעיר מתוך הרמוניה עם רוח המקום . הרגיונליזם שלו חורג מן המובן האסתטי . הוא אינו מעוניין בצורות ארכיטקטוניות בלבד אלא מבקש לשמר ולקיים הלכה למעשה את מנהגי החיים המקומיים של חברה מזרחית הזקוקה , להבנתו , לח'אנים . מכאן משתמעת עמדה באשר לתפקיד ההתערבות הבריטית בארץ ישראל בכלל : עליה לטפח את ערכיה של התרבות המקומית האותנטית ולא לקדם תרבות של כוח זר . דאגה פטרנליסטית זאת לתרבות המקומית מוליכה לגישה אנטי מודרנית ואולי אף ראקציונית . הח'אנים שהציע אשבי הם בבחינת ניסיו ן לכפות על המקומיים את מסורתם שלהם , מסורת שהם עצמם כבר נטשו . על פי אותו היגיון התנגד אשבי גם להכנסת השימוש בחשמל לארץ , בטענה שהדבר יערער את אופיה המסורתי . לבסוף , עמידתו ה'רגיונליסטית' לצד המקומי והישן מיתרגמת לעמדה פוליטית באשר למחויבות הכפולה של השלטון הבריטי כלפי תושביה הערבים וכלפי הבית הלאומי היהודי . המודרניות של ההתיישבות היהודית החדשה נגדה להבנתו את אופייה של הארץ . ובניסוחו של אשבי עצמו : 16 על אשבי ועל עבודתו בירושלים ראו : Ph . D . Dissertation . London School of Economics and Alan Crawford . C . R . : _rrnr C New Haven 1985 : B . Hyman . . British Planners in Palestine 1918-1936 : \ bnb ) Political Science . 1 994 _היימן , 'מתכננים בריטיים . ( ' the Periodof the British Military ? Administration . London 1 92 1 C . R . Ashbee ( ed . ) . Jerusalem 1918-1920 : Being the Records of the Pro Jerusalem Council _during 17 ( להלן : אשבי , ירושלים idem . Jerusalem 1920-1922 : _Being the Recordsof the Pro- Jerusalem Council _during the First Two ;( 1920- 1918 18 Yearsof tlte Civil _Ailministralion . London 1924 אשבי , ירושלים , 1920-1918 עמי 24-23 ואיורים .
|
|