פרק א קווי יסוד לפרשנות הקדומה של המקרא

עמוד:14

תנאים ידועים לספר שמות . האחד קרוי 'מכילתא דרבי ישמעאל / על שם התנא ר' ישמעאל שכנראה מבית מדרשו יצא המדרש הזה , והשני הוא 'מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי וגם זה שם התנא שמבית מדרשו יצא החיבור . שניהם חיו במאה השנייה לספירה , אם כי , כנראה , המדרשים עצמם עוצבו בתקופה מעט יותר מאוחרת . ובהם כלולים גם חומרים של חכמים שקדמו לרבי ישמעאל ולרבי שמעון בר יוחאי . הנושא שסביבו נע הקטע שבו נדבר הוא איסור המופיע בתורה פעמיים ; פעם אחת בספר שמות ופעם אחת בספר דברים . בפעם הראשונה מדובר בחובה לבנות מזבח , ונאמר כך.- "מזבח אדמה תעשה לי וזבחת עליו את _עלתיך ואת שלמין ... ואם מזבח אבנים תעשה לי , לא תבנה אתהן גזית , כי חרבך הנפת עליה ותחללה" ( שמות כ , כא כב . ( ובכן , אם בונים מזבח אבנים , אין לבנות אותו גזית משום שהנפת החרב מחללת את אבני המזבח . וגזית , פירושה בדרך כלל אבנים גזוזות , אבנים חתוכות , לרוב על ידי כלי מתכת . אסור , אם כן , לבנות אבנים של גזית במזבח . בהמשך נראה מה נאמר ביחס לכך בספר דברים . באותו הקשר , המדרש במכילתא דרבי ישמעאל אומר כך "מכאן היה רבי שמעון בן אלעזר אומר ; המזבח נברא להאריך שנותיו של אדם והברזל נברא לקצר שנותיו של אדם . אינו בדין או אינו רשאי להניף המקצר על המאריך . " יש כאן דרשה המסבירה את האיסור שבתורה . יש בה צורך פרשני , אבל כמובן , יש כאן גם רעיון שהדרשן מעוניין בו . הברזל , במשמעות של נשק , נברא לקצר שנותיו של אדם ; ולמזבח יש , לעומת זאת , תפקיד חיובי ביחסים שבין אדם ואלוהים : הוא נברא להאריך שנותיו של ארם . אין להניף את המקצר , הברזל , על המאריך - אבני המזבח . בהמשך הדברים באותו מדרש מובאים דבריו של תנא נוסף , מוקדם יותר , והוא רבן יוחנן _בן זכאי , שחי , כידוע , בימי חורבן הבית השני , במחצית השנייה של המאה הראשונה לספירה . כרי להבין את דבריו של רבן יוחנן _בן זכאי עלינו להסתכל גם בספר דברים ולראות מה נאמר בו באותו עניין . ושם נאמר : "אבנים שלמות תבנה את מזבח ה' אלהיך והעלית עליו עולת לה' אלהיך" ( דברים כז , ה ו . ( על כך אומר רבן יוחנן בן זכאי : "הרי הוא אומר , " כלומר , הפסוק אומר "אבנים שלמות תבנה את מזבח ה' אלהיך והוא דורש את המלה 'שלמות' במשמעות של שלום , אבנים

ישראל. משרד הבטחון. ההוצאה לאור


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר