טו. מריבות ואלימות בין יהודים לבין עצמם

עמוד:160

לעתים בסיועו של הסובאשי , הממונה על הבטחון — ואף גזר עונשים על מי שהוכחה אשמתם . מנגנון המדינה העות'מאנית לא נמנע ולא נרתע מלהפעיל את סמכותו גם בסכסוכים בין יהודים . 158 מלקות ליהודי שהיכה את זקן עדתו נ 4 ו ; 336 / סיכום ] יעקוב פלאק , זקן עדת היהודים , תבע את דאוד בן חיים היהודי בטענה שהיכהו . האחרון הכחיש , ויעקוב הביא שני עדים , האחד היהודי אבראהים בן סלאמה והשני מוסלמי , אשר העידו כדבריו . לאחר שהצליח להוכיח את טענתו , פסק הקאדי להלקות את חיים . נרשם ב 14 בחדש מחרם שנת ' . 949 159 מלקות ליהודי שגרם למאסרו של אחר [ 211 / 22 ] בפני מולאנא שמס אל דין אפנדי , לנצח תהי מעלתו , תבע יוסף בן אבראהים עוצר השמן היהודי את מוסא בן אסמאעיל היהודי [ בטענה , [ כי ביום שקדם לתאריכו [ של מסמך זה ] הוא התנפל עליו והתלונן עליו [ באוזני ] צובאשי העיר ירושלים הנאצלה . [ כן טען יוסף , [ כי [ הצובאשי ] כלא אותו בבית הסוהר בדרך בלתי חוקית ולאחר מכן קנס אותו ב 4 מטבעות [ כסף . מוסא ] נשאל על אודות העניין וענה , שהוא [ יוסף ] אמר לו : "אתה גנבת חפצים מדמשק ולאחר מכן ברחת משם לירושלים הנאצלה . " התובע נשאל והכחיש [ זאת . הקאדי ] ביקש ממוסא לאמת את דבריו נגד [ יוסף בן ] אבראהים , אולם קצרה ידו מלעשות זאת . לתובע הוצע להישבע והוא נשבע באורח חוקי באללה יתעלה על פי עקרונ [ ות ] דתו , שהוא לא אמר לו זאת ולא פנה אליו בדברים . לכן נפסק למוסא כחוק עונש מלקות' כראוי . הדבר התרחש ונרשם ב 23 בחודש ג'מאדא אל ת'אני שנת . 956 תעודה 158 0 1 ג באפריל . 1542 תעודה 159 1 במקור : "תעזיר . " וראה לעיל , תעודה מסי , 97 הערה 2 . 1 במקור : -מחילי , " כלומר כדוגמתו , שפירושו : מידת העונש כראוי למידת הפשע . ייתכן גם , שבביטוי זה טמונה משמעות נוספת : בחזקת משל , בלומר למען יראו וייראו . 19 3 ביולי . 1549 וראה גם : 146 / 61 ( יהודי תבע יהודי על שגרם לו לשלם קנס לצובאשי שלא בצדק . הנ ל הודה , והקאדי חייבו בתשלום וכן היתרה בו לבל ייכנס לצובאשי שלא לצורך . (

יד יצחק בן-צבי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר