|
עמוד:127
יא . המרת דת בדברנו לעיל על ירושות של יהודים חסרי יורשים , הזכרנו את החכרת ההכנסות של " בית אל מאל" ליהודי שהתאסלם . לא היה זה חריג יחיד במינו : יהודים בירושלים העות'מאנית המירו את דתם וקיבלו עליהם את האסלאם , ואף עשו זאת בריש גלי . מבין האיזכורים השונים המופיעים ברשימות המאה הט"ז , בחרנו להביא חמישה מקרים של גברים ונשים שאירעו בנסיבות מגוונות ובזמנים שונים . ההתאסלמות , שעיקרה שינוי ערכים , מסגרת התייחסות ותפיסת עולם , תמציתה היא עשיות חיצוניות ופומביות . היהודים נבדלו משכניהם המוסלמים בסימני זיהוי חיצוניים , שאותם נהגו להשיל ולהחליף : כיסוי גוף או מצנפת בצבע צהוב מיהרו להשליך , ובמקומם עטו "בגדי מוסלמים . " לאחר מכן היה עליהם להשמיע בפומבי את " שתי העדויות , " כלומר : "אין אל מבלעדי אללה ו ... אדוננו מחמד הוא עבדו ושליחו . " המתאסלם צריך היה להתכחש בפומבי ליהדות , להצהיר כי קיבל מרצונו את דת האסלאם ואף לשבח אותה ואת שליחותה לעומת הדתות האחרות ( תעודות מס' . ( 118 , 115 מאותו רגע נחשב האיש למוסלם ואף אימץ לעצמו שם מוסלמי ( בדרך כלל " מחמד , " או "מהתדי" — "מי שהולך בדרך הישר . " תעודה מס' . ( 117 מעבר לעשיות הפשוטות האלה כרוכה היתה המרת הדת , כפי שניתן להניח , בשינויים יסודיים הרבה יותר באורח חייהם של בעלי הדבר : אישה שעמדה להינשא למוסלמי , קיבלה את עול האסלאם קודם שנכנסה בברית הנישואין ; או פועל צעיר בחנותו של מוכר דגים , שאדוניו התחייב לשאת בכל מחסורו ולמלא את כל צרכיו ( תעודות מס' . ( 118 , 116 עם זאת , לעתים לא ניתק עצמו המתאסלם מחברתו היהודית הקודמת וא ף המשיך להתגורר בשכונת היהודים . היה בכך משום גירוי מתמיד לשני הצדדים גם יחד , ואז פנו ראשי הקהילה אל הקאדי וביקשוהו להוציא את המתאסלם מקרבם . ההגיון שבדרישה זו נתקבל על דעתו של הקאדי , והוא הורה את המתאסלם לעבור לשכונה מוסלמית . וכך היה : הלה השכיר את ביתו לראשי הקהל ועזב את השכונה לצמיתות ( תעודה מס' 9 זו . ( כאמור , מספר מקרי ההתאסלמות הנזכרים בכרכי בית הדין מן המאה הט"ז הוא רב יותר , אך ודאי היו גם מקרים שבהם המירו יהודים את דתם מבלי להזדקק לשירותיו של בית הדין ; די היה באמירה פומבית של "שתי העדויות , " לאו דווקא בפני הקאדי או כל איש דת אחר . אולם עם כל הרושם הקשה , שוודאי הותירו התאסלמויות אלה בעיני בני דתם ועדתם לשעבר , אין ניכרת כל מגמה רחבה , או אפילו משמעותית מאוד , מבחינה כמותית בתחום זה . התופעה הזאת , שלא עניינה דרך כלל את המימסד המוסלמי , נשארה שולית גם בעיני המיעוט היהודי .
|
|