|
עמוד:74
ימי שלטונו של ארכילאוס 4 ) לפסה"נ6- לסה"נ ) אוגוסטוס לא נענה לבקשות המשלחת היהודית ואישר למעשה , בסטייה קלה בלבד , את צוואתו האחרונה של הורדוס . ארכילאוס נקבע ליורש העיקרי , אלא שניטל ממנו התואר מלך , וניתן לו התואר הפחות יוקרתי , אתנארך , אולי בגלל מחדליו בימי שלטונו הראשונים . כאשר שב מרומא , פיטר את הכוהן הגדול יועזר בן ביתוס באשמת ברית עם המורדים , ומינה את אחיו אלעזר תחתיו . ברם , כעבור זמן לא רב נטל את המשרה גם ממנו והעניקה לישוע בן שי , אך לבסוף החזירה כנראה שנית ליועזר בן ביתוס . קשה להניח כי חילופי כוהנים גדולים בתכיפות כזו לא השאירו משקעי מרירות בירושלים הבירה . גם אין להימלט מהמסקנה שראשי ההנהגה הירושלמית היו שותפים עיקריים במאמץ להדיח את ארכילאוס ממשרתו . למרבה הצער , עדות יוספוס על מעשה ההדחה קצרה מדי , ורק ציינה שיתוף פעולה נדיר ויוצא דופן בין 'ראשי היהודים והשומרונים , שלא נשאו את אכזריותו ועריצותו' של ארכילאוס . ימי המשגיחים הראשונים 41-6 ) לסה"נ ) לא ברור די הצורך כיצד נתקבל הקנסוס = ) מפקד ) של קוויריניוס בירושלים לרגל הפיכת יהודה לפרובינקיה יודיאה . לדברי יוספוס , עורר המפקד רוגז , אולם לאחר שידוליו של הכוהן הגדול יועזר בן ביתוס שיתף הציבור פעולה ומסר על ערך רכושו בלא חשש . בסופו של דבר , החליף קוויריניוס גם אותו ומינה תחתיו את חנן בן שת , וכנראה מן הסיבה הפשוטה : למנוע ממנו לרכז בידיו כוח רב מדי והשפעה . בימי שלטונם של שלושת הנציבים הראשונים לא התערבו השלטונות במינוי הכוהנים הגדולים , וכנראה שעשו כן על יסוד הנחיות מגבוה . סביר לחשוב כי נציבים אלה פשוט מילאו בקפדנות את מדיניות 'השלום הרומי' ( Pax Romana ) של הקיסר אוגוסטוס כדי לקיים את שלטון רומא בהשקט ובבטחה . אמנם בימי שלטונו של קופוניוס 9-6 ) לסה"נ ) נעשה בירושלים מעשה נבלה , כאשר באחד מחגי הפסח הסתננו העירה שומרונים אחדים וטימאו את עזרת המקדש בפיזור עצמות אדם , אבל בשום פנים ואופן לא הייתה לנציב יד במעל הזה . אף על פי שיוספוס לא מסר דבר על גלגול הפרשה ולא על סיומה , קשה להעלות על הדעת שהרוחות בירושלים לא סערו על כך . אפשר כי שתיקת יוספוס בעניין תגובת היהודים יכולה להסתבר מהמסקנה הפשוטה כי הפושעים השומרונים נענשו בהוראת הנציב הרומי . מכל מקום , יוספוס יודע לספר כי סידורי הביטחון במקדש הוגברו , וסביר להניח שהדבר נעשה בידיעתו ובהרשאתו של הנציב . לא מן הנמנע אפילו כי 77 קדמוניות , יז , ; 341 , 339 ידו , ; 3 א"מ _סמו לו וד , 'כוהנים גדולים ומדיניות _בארץ ישראל הרומית , ' כשר ( לעיל , הערה , ( 70 עמי 234 , 232 ואילך . אשר להחזרת המשרה שנית ליועזר בן בייתוס , יש להעיר כי לא ברור אם נעשה הדבר ביזמת ארכילאוס עצמו , או שמא הייתה זו כבר יזמת הנציב הראשון קופוניוס , לעת מינויו בשנת 6 לסה"נ . 78 מלחמת , ב , ; 111 קדמוניות , יז , 79 . 342 קדמוניות , יח , 80 . 26 , 3 שם , ; 30-29 סמולווד ( לעיל , הערה , ( 26 עמ' . 158-157
|
|