|
עמוד:61
ולהקהות את השנאה היהודית כלפיו . טקס הנישואין נערך בשומרון בעיצומו של המצור על ירושלים 37 ) לפסה"נ , ( כי רק בשומרון הידידותית לו הרגיש בטוח לעשות כן . סביר להניח שלא רצה להמתין לכיבוש הסופי של ירושלים מחשש לתגובה שלילית נמרצת , מה עוד שביקש להביא לידיעת הציבור הירושלמי את נישואיו כעובדה מוגמרת למן היום הראשון שייכנס אל תחומה כמלך . רק עם בואו של סוסיוס החלה מלאכת המצור וההבקעה במלוא התנופה . אמנם אנטיגונוס ביקש לפגוע ביכולת הלוגיסטית של אויביו על ידי כך שהשמיד את כל מקורות המזון ( לאדם ולבהמה ) בסביבות ירושלים , ממש כמו שעשה לסילו בשעתו . אך הורדוס למוד הניסיון התגבר כבעבר על פגיעתו בכך שארגן אספקה ממקורות רחוקים , מה גם שהצליח לסכל פשיטות ומארבים מצד אנשי אטיגונוס נגד שיירות האספקה לצבא הצר על ירושלים . עדויות יוספוס על גודל הצבאות שהשתתפו במצור על העיר מבולבלות קמעא , אולם המחקרים האחרונים מלמדים כי המספר הכולל הגיע ל 53 , 000 חיילים לערך , לפי הפירוט שלהלן : חמש עוצבות של צבא הורדוס 15 , 000 ) חיילים , ( שישה לגיונות רומיים 24 , 000 ) חיילים , ( חיל פרשים 6 , 000 ) חיילים ) וחיל עזר סורי 8 , 000 ) חיילים . ( צבא זה עלה בהרבה על כוח המגן של אנטיגונוס , מה עוד שעל המלך החשמונאי הייתה מוטלת המשימה הכבדה של ניהול חייה של אוכלוסייה אזרחית גדולה בעיר הנצורה . גם שנת השמיטה והמחסור במזון הבא בעקבותיה הכבידו עליו מאוד . המערכה על ירושלים נמשכה כחמישה חודשים תמימים ( כנראה בין החודשים מארס-יולי , 37 לפסה"נ . ( הצרים שפכו שלוש סוללות עפר כדי להציב עליהן את מכונות המצור , ולשם כך כרתו את עצי הסביבה ללא הבחנה . מכונות המצור והקטאפולטות הרומיות הלמו בחומת העיר ללא הפוגה , מה גם שהצרים נקטו תכסיסי הבקעה מגוונים למכביר . אנטיגונוס ותומכיו ניהלו מלחמה נואשת , שלא חסרו בה גילויי גבורה , תושייה , תחבולות וחירוף נפש , אך כבר במהלך המצור התברר כי לא היה להם כל סיכוי להחזיק מעמד . ייתכן כי מסיבה זו יעצו החכמים סמיאס _רפו ליר ( שמעיה _ואבטליון ) לאנשי העיר לפתוח את שעריה ולמנוע בכך שפיכות דמים חסרת תועלת . אולם דומה כי לא נמצא להם שומע כיוון שרוב אנשי ירושלים נטו אחר נאמני אנטיגונוס כמו בני בבא , והיו 15 מלחמת , א , ; 344 קדמוניות , יד , . 467 16 י' שצמן , 'צבא ובעיות בטחון בממלכת הורדוס , ' מלאת , א ( תשמ"ג , ( עמ' 80 ואילך . שליט , הורדוס המלך ( עמ' , 372 הערה ( 144 נוטה למספרים גדולים בהרבה . על צבא הורדוס כפי שהתפתח בעתיד ראו במחקרו המקיף של 17 I . Shatzman , The ArmiesoftheHasmoneansand Herod , Tubingen 1991 על הבעיה הכרונולוגית הסבוכה , שדעות החוקרים נחלקו בה מאוד , ראו : שליט , הורדוס המלך , עמ' 511-509 ( נספח ד : ] _brh ] revised and edited by G . Vermes & F . Millar , Edinburgh 1973 , pp . 284-285 ( n . II ) E . Schiirer _, The Historyof the Jewish People in the Ageof Jesus Christ , 1 ;( שייר , ההיסטוריה של העם היהודי . [ 18 קדמוניות , טו , . 4-3 קשה לקבל את הזיהוי של שליט , הורדוס המלך ( עמ' , 375-374 הערה ( 10 שמדובר בזוג החכמים הלל ושמאי ; כך הוא נקט גם בתרגומו ל'קדמוניות היהודים . ' לפי חשבון הזמנים , נאמן עלינו יותר הזיהוי שמעיה ואבטליון ; עיינו י' אפרון , חקרי התקופה החשמונאית , תל אביב תש"ם , עמ' , 182 , 161-159 הערה , 168 עמ' , 264 הערה . 115 19 קדמוניות , טו , . 263-262 ב' ניזה ( loc . B . Niese , Flavii losephi Opera , Berlin 1 955 [ Berlin 1888 ] , ad ) העדיף משום מה את נוסח p אצל יוספוס , שגרס 'בני סבא' ( השוו קדמוניות , טו , , ( 260 אך
|
|