1 מבוא בצורה של אוטוביוגרפיה: זהות ישראלית, קולנוע והגירה

עמוד:10

] 10 [ מצ׳רלי עד שולי : הקולנוע העממי והמצאת הישראליות הקבוצה הזו בלולאה מתמדת . בני קהילות המזרח אמנם ראו בעלייה ברמת החיים דבר מבורך, וחלק מהמאפיינים שציינתי קודם לכן אכן נתפסו כבעיה שיש לפתור, אך בפועל, לעיתים קרובות אימוץ הערכים הקשורים למעמד המשכיל והגבוה נתפס "בגידה בערכים המזרחיים" . המילה העברית שמתארת את הרעיון הזה היא ״להשתכנז״ — להיהפך לאשכנזי — והדבר בולט בעיקר בכל הנוגע לגישה להשכלה ולמקצועות שקשורים לכך — בין אם מדובר בתארים אקדמיים, התעסקות באמנות גבוהה או השתלבות בתחומי ההייטק, המשפט, הרפואה ועוד . במקביל, החל להיווצר המושג ״אשכנזים״, שמנע מאנשים ממוצא אירופי ומזרח-אירופי את החיבור לעממיות, את ההכרה במעמד הנמוך שייתכן שהם שייכים אליו . כלומר, אין משמעות הדבר שלא קיימים אשכנזים עניים או מזרחים עשירים, או מזרחים משכילים ואשכנזים חסרי גישה להשכלה — אך ה״מזרחיוּת״ וה״אשכנזיוּת״ כקטגוריות חברתיות ותרבותיות התעצבו בישראל כמקבילות לעממיוּת ואליטות, מעמדות נמוכים ומעמדות גבוהים . למעשה, השיח הקולוניאליסטי של ה״לֹבֶן״, כפי שניסח אותו ההוגה ריצ׳רד דאייר, התקבע בישראל בצורה עמוקה מאוד . מה ש״לא לבן״ מוגדר כרגשי ואף רגשני, חריף, מיני, שכונתי, פשוט, עשיר בטעמים ואינסטינקטיבי . לעומתו, מה ש״לבן״ מוגדר כרציונלי, מאופק, בעל תכונות מנהיגות, סטרילי ומתקשר לאזורים המפותחים של הערים הגדולות והמודרניות . קיימת זהות והתנהגות ״לבנה״ ולעומתה זהות והתנהגות ״לא לבנה״ . תפיסות סטריאוטיפיות וגזעניות כאלה את המוצא האתני משמרות את יחסי הכוחות בחברה, כי עד כמה שה״לא לבן״ יצליח, הוא ימשיך להיתפס כבלתי כשיר להנהיג, כחמום מוח . כמובן, ברגע שבוחנים את הניידוּת החברתית או את הנישואים הבין-עדתיים, מתגלה האמת — אף פעם לא היה מדובר בהגדרות מאפייניו של מוצא אתני כזה או אחר, אלא בשיח אכזרי, דכאני ופוגעני שיצר את הקטגוריות הללו כדי להצדיק את הכוח שניתן לשכבות מסוימות ונלקח מאחרות, וקובע מי ראוי לעמדות כוח ומי לא . לכן, כפי שדאייר מנסח זאת, לא מדובר ב״לָבָן״, אלא ב״לֹבֶן״ . כלומר, אם ניתן להשתכנז, אזי ניתן לנוע בין מוצאים שונים, ניתן להלבין את עצמך, לאמץ לעצמך התנהגות ״לבנה״ . אך ההתנהגות הזאת היא לא באמת ״לבנה״ . הבעיה עם החיבור בין ״לובן״ לבין מאפיינים של השכלה ושליטה, היא שהוא יוצר קטגוריה שאינה מאפשרת שינוי חברתי וקידום של אוכלוסיות מוחלשות מבלי שהן


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר