מבוא

עמוד:10

בת המזרח - נשים יהודיות פורצות דרך בקהילות ספרד והמזרח 10 ערֵבוֹ ת - נשים מחברות מסורת למוסר, לסמכות ולהנהגה, למעמד ציבורי ולסמכות שיפוטית, להון תרבותי ולהון כלכלי, 1 להיסטוריה ולהנצחה” . האתר היא - סטוריה עומד על העיוות שנוצר מהיעדרן של נשים מהנרטיב ההיסטורי המרכזי : “לעתים קרובות מדי, פועלן של נשים או אירועים שהשפיעו במיוחד על נשים אינם זוכים למקום הראוי להם בנרטיב ההיסטורי המרכזי . הם נדחקים הצידה, כאילו היו אירועים שוליים או נקודתיים, ולבסוף נמחים מדפי ההיסטוריה לחלוטין . לא מוקדשים להם ערכים אנציקלופדיים, הם לא מתוארים ביצירות קולנוע וספרות, הם לא מונצחים בשמות רחובות ומוסדות, הם אינם נלמדים במערכות החינוך ולא מציינים אותם בימים לאומיים או תרבותיים – לפחות לא בתדירות ובעומק שבהם נעשים אלו עבור אירועים שבמרכזם גברים . התוצאה 2 העגומה היא דורות של א / נשים המאמינות ומאמינים כי זהו עולם של גברים” . עם זאת היו נשים שפרצו את החסמים של הדרה מחינוך והשכלה וממרבית התחומים במרחב הציבורי . הן היו לתלמידות חכמים, מנהיגות ונשות מעשה, יוצרות וכותבות . אלא שגם הן נדחקו לשוליים, נשכחו והושכחו, ועד היום אינן ידועות, אינן נחקרות ואינן נלמדות . שכחה זו נכונה שבעתיים בנוגע לנשים ביהדות הספרדית והמזרחית . במסגרת המאמצים לחשוף בפני הציבור היהודי בישראל ובעולם את עולמם הרוחני - תרבותי של יהודי ספרד וארצות האסלאם, עדיין הקול הנשי ביהדות ספרד והמזרח נותר אילם במידה רבה . נשים ביהדות הספרדית - מזרחית אשר כתבו, הנהיגו ופרצו דרכים בחשיבה עדיין ממתינות שנגאל אותן מן השכחה והשוליות שנכפתה עליהן . { הספר "בת המזרח : נשים יהודיות פורצות דרך בקהילות ספרד והמזרח" מבקש לתת מענה להיעדרן של נשים יוצרות בכתב . הספר מציע היכרות מעמיקה עם כתיבתן ופועלן של שש נשים, ממגוון תקופות ומרחבים גיאוגרפיים שבהם התקיימו קהילות יהודיות ספרדיות - מכורדיסטן במאה ה - 16 ועד ישראל במאה ה - 20 . בספר שישה שערים . השער הראשון מוקדש לתנאית אסנת ברזאני , אישה חכמה אשר שלטה ברזי התנ"ך, התלמוד ותורת הסוד וזכתה להערכה רבה בקרב יהודי כורדיסטאן . התנאית אסנת שימשה ראש ישיבה ומנהיגה רוחנית במוסול, כורדיסטאן, במאה ה - 16 – תופעה יחידה במינה בהיסטוריה היהודית . השער השני עוסק ב פריחא בת יוסף , המשוררת העברית הראשונה מאזור המאגרב, אשר נולדה במאה ה - 18 במרוקו ונדדה לתוניס . לידינו הגיעו שתי יצירות בלבד של פריחא מתוך תשע שעדיין לא התגלו . משני פיוטיה נפרשים עושר ידיעותיה ובקיאותה בדרכי הפיוט של זמנה . 1 רחל אליאור, סבתא לא ידעה קרוא וכתוב : על הלימוד ועל הבּוּרוּת, על השעבוד ועל החירות , ירושלים : כרמל, 2018 , עמ' 106 2 מבוסס על דף הפייסבוק היא - סטוריה המנציח נשות מופת https : / / www . facebook . com / herstorically / about_details


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר