|
|
עמוד:10
ג'ון מאן | 10 אטילה הבטיחו ששמו ייזכר, גם כיום, לא רק כראש וראשון לברברים אלא גם כגיבור . ספר זה הוא הניסיון שלי להסביר את עלייתו של אטילה, את רגע התהילה הקצרצר שלו, את קצו הפתאומי ומדוע רוחו נצחית . בניית דמותו של אטילה ההוני בפרטי פרטים דורשת זמן, משום שהוא צמח ופעל בכמה עולמות — כולם שזורים זה בזה בדרכים נפתלות . העולם הראשון היה העולם שממנו הגיח, דרך חיים ששלטה בחלק גדול של אסיה זה אלפיים שנה . היתה זו דרכם של הרועים הנוודים, אם לנקוב בשמם הרשמי, ובמיוחד של הפלג הצבאי שלהם — הקשתים הרכובים . מסין ועד אירופה, התרבויות שמחוץ למרכז אירואסיה היו נתונות בסכנת פלישה פתאומית מצד אנשים אלה, דמויי הקנטאור, שהיו מסוגלים לירות בדיוק ובעוצמה יוצאים מן הכלל בעודם דוהרים בשיא המהירות . ספר זה הוא בחלקו תיאור התגלמותם ההרסנית ביותר לפני עליית המונגולים שמונה מאות שנה אחר כך . אולם ההונים של אטילה לא היו אותם רועים נוודים — הקשתים הרכובים — שאבותיהם היו בעבר . כאשר נודע שמם במערב הם כבר נפלו קורבן להצלחתם שלהם . מרבית הפלישות של הנוודים הגבילו את הפולשים עצמם, שכן בזמן שנדדו או נלחמו, הרועים הנוודים לא יכלו ליצור את כלי המלחמה שנזקקו להם להרחבת אימפריות הבזק שלהם או לפתח את התשתיות והמיומנויות הניהוליות ההכרחיות לשליטה באדמות שכבשו . תופעה זו התרחשה הן בסין הן במערב : מבחינת הנוודים, תוצאת הכיבוש היתה אחת משתיים — יציבות וחיים קלים יותר או נסיגה וגירוש . וזה מה שקרה להונים . הם שטפו כמו גלי גאות מהאוקיינוס הירוק, שדות המרעה של אסיה, לתוך ערבות הונגריה, והתנפצו על סלעי היערות והערים של כמה עולמות אחרים — רומא ; אחותה המזרחית, קונסטנטינופוליס ; ותריסר שבטים אחרים שתימרנו כולם בין בריתות ליריבויות . ההונים היו הבריונים החדשים בשכונה, ולתקופה מסוימת עשו את דרכם ביהירות לשלטון . אולם בדומה לקבוצות נוודים
|

|