|
|
עמוד:12
ערב החורבן 12 שהשתדלו להגן על יהודים ברחובות, וגם ארגונים פוליטיים יהודיים אחרים התחילו להכשיר את חבריהם להגנה עצמית . חשוב לציין שבספר שלפנינו, לֶשצ'ינסקי משתמש במונח "פוגרום" במשמעותו הרוסית המקורית, ובמובן מסוים הדבר טבעי לו מאחר ששלט בשפה זו . היום, כלומר אחרי השואה, המילה "פוגרום" נקשרת באירוע שבו נרצחו בני אדם, אבל במקור הייתה המילה אמורה רק על הרס והמולה, ולאו דווקא התפרשה כאירוע הכרוך בפצועים ובהרוגים, אף שהיו כמובן נפגעים רבים מאוד בפוגרומים שקרו באימפריה הרוסית, בייחוד מ- 1881 ואילך . חשוב לזכור זאת, שכן בשנים האחרונות מתחולל בפולין ויכוח ער, בייחוד בנוגע לפוגרום פְּשיטיק ב- ,1936 ובו עולה השאלה אם אפשר לכנותו פוגרום או שמא "רק" תקרית אלימה נגד יהודים . הבחנה מתוחכמת כזאת אינה עושה צדק עם לֶשצ'ינסקי וגם לא עם הטרגדיה של מאות אלפי יהודים בפולין שחיי היום-יום שלהם היו לגיהינום מר וחסר 11 לכן לֶשצ'ינסקי מן הסתם תקווה של שלילת זכויות וחיי אימה ופחד . צדק כשבחר במילה "פוגרומים", ואפילו כשתיאר את השנים שמ- 1935 12 ואילך כמלחמת אזרחים בין פולנים ליהודים . החל ב- 1937 ארגנה הממשלה התאחדות בשם "מחנה האיחוד הלאומי" ( Obóz Zjednoczenia Narodowego, OZN ) . התאחדות זו נטתה במידה גוברת לאנטישמיות ולעוינות גלויה כלפי היהודים ועודדה יהודים רבים ככל האפשר להגר מן המדינה . אז סברו יהודים רבים בפולין כי המצב אינו יכול להיות גרוע יותר . למרבה הצער, המצב רק החמיר . ב- 31 במרס 1938 העבירה ממשלת פולין את "חוק שלילת האזרחות", שאיים לבטל את אזרחותם הפולנית של רוב היהודים החיים מחוץ לגבולות המדינה . על בסיס החוק הזה התאפשר לשלול את אזרחותם של אזרחי פולין שחיו מחוצה לה יותר מחמש שנים . מובן שחוק זה והתקנות שבאו בעקבותיו כּוּונו בעיקר כדי למנוע את שובם לפולין של יותר מ- 40,000 , ) 1990 ( 5 ‘Przytyk Incidents’ of 9 March 1936 from Archival Documents,” Polin pp . 326 – 359 ; Pogromy Żydów na ziemiach polskich w XIX I XX wieku , vol . 2 : Studia przypadków do 1939 roku, edited by Kamil Kijek, Artur Markowski, and Konrad Zieliński ( Warsaw : Instytut Historii PAN, 2019 ) 11 ראו להלן חלק ראשון : הפוגרומים בפולין בשנות השלושים : כתבים גנוזים . 12 ראו להלן חלק שני : מאמרים בעיתון פֿאָרווערטס, "הגנה עצמית יהודית" .
|

|