|
|
עמוד:12
12 דב שוורץ ( א ) רקע כדי להבין את שימושו של הראי"ה בטרמינולוגיה הוויטליסטית, ובעיקר במונח "כוח החיים", מחד גיסא ואת תפיסת החיים שלו מאידך גיסא יש להידרש בקצרה למקורות האפשריים שעמדו לפניו, על פי רוב בתיווך מושגי ורעיוני של הספרות היהודית בעת העתיקה ובימי הביניים . אמנם המקורות היהודיים מכל הענפים היו שגורים בפיו של הראי"ה אולם הוא רצה לשוות אופי ספקולטיבי ופילוסופי לפסקאותיו, ועל כן השתמש גם במינוח ששאב מתוך הפילוסופיה בעת החדשה . לעיתים השימוש במקורות כה מגוונים מעיד בעצמו על החיוניות של החוויה ושל ניסוחה בהגות . נפתח בבירור קצר של מגוון המקורות הטרמינולוגיים והענייניים שעיצבו את התפיסה הוויטליסטית בכתבי הראי"ה . כלומר מדובר על מקורות שחלקם היו בספרייתו של הראי"ה ובחלקם נכחו בשיח שיצר אקלים רוחני סביבו . בסקירה קצרה זו אצביע על מקורות שקיבעו את המונח "כוח החיים" בשיח ההגות בשפה העברית ועל תפיסות פילוסופיות שאפשרו את השילוב של חיים, תנועה וכוח . ברפואה ובפילוסופיה המקור של מונחים כמו "כוח החיים" ו"זרם החיים" נעוץ בתפקיד של הכוח החיוני בכתבים הרפואיים והפילוסופיים, דהיינו בהסבר התהליכים הפיסיולוגיים . תפקיד זה נבע משני גורמים עיקריים : ( א ) המקום של האוויר בתפקוד האורגני . הרפואה העתיקה הבחינה ביתרונות של שאיפת האוויר ונוכחותו בגוף, וראתה בו נוכחות של יסוד בלתי נראה . ( ב ) הזרימה כיסוד הפעילות האורגנית . הרפואה העתיקה כוננה את הפעילות האורגנית על תנועה בעורקים ובוורידים ( נוזלים, אוויר, פנוימה, שבעברית התכנתה "רוח חיים" ) . אריסטו טען שבעורקים זורם רוח החיים ( αμύενπ ) , וראה בלב את מקור החום 13 גלינוס טען כי העורקים נושאים את הדם ואת רוח החיים . הדם היוצא מןהטבעי . הכבד נטען בפנוימה, ומגיע לחדר הימני של הלב . הנשימה מטעינה את הדם בפנוימה מבחוץ, הפעם רוח חיים באיכות גבוהה יותר . הפנוימה באיכות הגבוהה מכולם היא זו שנטענת בדם היוצא מהלב דרך העורקים אל המוח . גלינוס מתח ביקורת חריפה על מעמד הפנוימה אצל אריסטו והאסכולה הרפואית האלכסנדרונית כדוגמת ארַסיסטרטוס, 14 הסטואה, שאף אותה ביקר שלדידם יש כלי דם שבהם זורם אוויר או פנוימה בלבד . 2014 Boston ( לגרסה עברית ראו ד' שוורץ, "הגניוס הדתי בהגות הרב קוק : 'קדוש לאומי' ? ", ציונות דתית א [ תשע"ח ] , עמ' 83 - 195 ) . 13 . ראו G . Freudenthal, Aristotle’ s Theory of Material Substance : Heat and Pneuma, Form and Soul, Oxford 1995 . 14 . ראו L . G . Wilson, “Erasistratus, Galen, and ‘The Pneuma’”, Bulletin of the History of
|

|