|
|
עמוד:8
8 דב שוורץ ( 3 ) הגישה הנאופלטונית של הקבלה, המציגה את הסטרוקטורות האלוהיות והקוסמיות כנמצאות בתהליכים מתמידים של האצלה, נביעה ושפיעה . החיים הופכים בהגותו של הראי"ה להנעה ולאפיון של הגורמים הסגוליים : עם ישראל הוא ישות ההולמת את החיים, ארץ ישראל היא ארץ החיים, התורה היא תורת חיים ( במיוחד התורה שבעל פה ) , וכן הלאה . ברור, הראי"ה לא היה יכול לאמץ את התפיסה הביולוגית והכימית כממצה את מהות החיים . אף ויטליסטים חומרניים התייחסו במידה זו או אחרת לחיים כבעלי ממד נפשי או ספיריטואלי שאיננו טרנסצנדנטי . דוגמה לכך היא החלוקה של אדוארד פון הרטמן לוויטליזם "נטורליסטי" ו"פסיכולוגי" או "ספיריטואלי" . הוויטליזם המכניסטי כולל את כוח החיים בתוך שאר הכוחות הטבעיים שהביולוגיה והפיסיקה מתארות אותם . הרטמן דחה ויטליזם כזה . הוויטליזם הפסיכולוגי מערב את הגורם הנפשי בכוח 5 עם זאת טען ברגסון, כי הגוף נתפס תמיד כמרכז החיים של עולמנו . הראי"ה החיים . כמו הרטמן היה חייב לכלול בזרם החיים גם את הממדים הרוחניים והאלוהיים של ההוויה, שכן מבחינתו החיים החומריים כשלעצמם אינם ממצים את החיים, ומבחינות רבות החיים החומריים משקפים את המישורים הרוחניים שהם מכסים עליהם . ההאצלה שמקורה באלוהות והתהליכים המתרחשים בתוככי האלוהות הם מבחינתו לא רק מקבילה לזרימה הטבעית אלא מהות של חיים בפני עצמה . לעיתים כוח החיים מתנסח במונחים של "אור אלוהי", "זיו", "שטף" וכן הלאה . כאשר מדובר בעובד האלוהים, 6 באדם המבקש להתעלות ובצדיק הרי ששטף החיים אינו אלא ההאצלה האלוהית . 5 . ראו ש"ה ברגמן, תולדות הפילוסופיה החדשה : שיטות בפילוסופיה שלאחר קאנט, ירושלים תשל"ט, עמ' 117 ; T . E . Weckowicz & H . P . Liebel - Weckowicz, A History of Great Ideas in Abnormal Psychology ( Advances in Psychology, vol . 66 ) , Amsterdam, NY, Oxford & Tokyo 1990, p . 140 . כדאי להצביע בקצרה על ההבחנה בין הדיונים הפיסיקליים לביולוגיים . בפיסיקה של השדות המגנטיים, למשל, התחולל ויכוח בשאלה אם הכוח הוא הדומיננטי ( תפיסה "ניוטוניאנית" ) או התנועה היא הדומיננטית ( תפיסה "לגרנז'יאנית" ) . ראו למשל , N . J . Nersessian, Faraday to Einstein : Constructing Meaning in Scientific Theories Dordrecht, Boston & Lancaster 1984, pp . 86 - 92 . בשיח הוויטליסטי הכוח היה בדרך כלל נתון, והוויכוח היה על מעמדו . 6 . בשנת ,1926 שנתיים לאחר מסעו של הראי"ה לארצות הברית, התקיים באוניברסיטת הרוורד הקונגרס העולמי השישי לפילוסופיה . בקונגרס זה הרצה צבי הארי וולפסון על מקבילות בין מקור החומר בהגות של ימי הביניים ובפילוסופיית החיים המודרנית . עיקר ההרצאה נסבה על הזיקה שבין ההאצלה לתפיסות כמו האבולוציה . ראו H . A . Wolfson, “The Problem of the Origin of Matter in Mediaeval Jewish Philosophy and its Analogy to the Modern Problem of the Origin of Life”, in E . Sheffield Brightman ( ed . ) , Proceedings of the Sixth International Congress of Philosophy, Philadelphia 1927, pp . 602 - 608 .
|

|