|
|
עמוד:7
7 הפילוסופיה הוויטליסטית והתחייה הלאומית בהגותו של הרב אברהם יצחק קוק מורכבים . התנועה של החיים היא בדרך כלל קונסטרוקטיבית, דהיינו נעה לכיוון השלמות . תפיסתו הוויטליסטית של הראי"ה נשענת על שלושה יסודות : ( א ) חיים . מונח זה משקף מהות של שפע ותוכן חיוני . 3 ( ב ) תנועה . החיים הם דינמיים ומשתנים ללא הרף . 4 ( ג ) כוח . התנועה מושתתת על דחף עוצמתי . השילוב של שלושת היסודות הללו יוצר את גישתו החיונית המיוחדת של הראי"ה, שאכנה אותה להלן "ויטליזם כוחני" . נבחן אותם בקצרה אחד לאחד : ( א ) חיים . כל תלמיד בחוג הראי"ה ( כמו הרב יעקב משה חרל"פ, הרב דוד כהן [ "הנזיר" ] והרב צבי יהודה קוק ) , בין שהיה הוגה עצמאי ובין שהיה חוקר והופך במשנת ההוגה הגדול, נזקק באופן אינטנסיבי למושג "החיות העולמית" . תפיסה זו של ראיית החיים כישות וכמהות דינמיות הפועלות ביקום באופן מתמיד ומשפיעות עליו באופן כוחני ועוצמתי משתלבת בהגותו של הראי"ה בשלושה מאפיינים : ( 1 ) המגמות הפילוסופיות של הנוכחות האלוהית ביקום ובחוקיותו . ( 2 ) תפיסת התורה שבעל פה כפרשנות חיה ומתחדשת ללא הרף בבתי המדרשות . 3 . בשאלת מעמדה ומקורותיה של התנועה אצל הראי"ה התעוררה מחלוקת . היסוד לכך הוא שיחה בין הראי"ה לתלמידו הרב דוד כהן ( "הנזיר" ) , שבה הדגיש הראי"ה את מעמדה המרכזי של התנועה בהקשר של "חיות הקודש העליון" בהגותו . השיחה תועדה ביומנו של "הנזיר" . ( הרב שאר ישוב כהן ואחרים [ עורכים ] , נזיר אחיו : דברי תורה, הגות, מחקר והערכה זכרון לנזיר אלוהים, ירושלים תשל"ח, א, עמ' רפז - רפח . ) ראו י' אביב"י, "היסטוריה צורך גבוה", בתוך מ' בר-אשר ( עורך ) , ספר היובל לרב מרדכי ברויאר : אסופת מאמרים במדעי היהדות, ירושלים תשנ"ב, ב, עמ' 762 - 764 . בנימין איש שלום אמנם לא התפלמס ישירות לגבי המשמעות של התנועה, אולם בתשובותיו חלק על הנחות היסוד של אביב"י בשאלת מקורותיו של הראי"ה . ראו איש שלום, "בין הרב קוק לשפינוזה וגתה : יסודות מודרניים ומסורתיים בהגותו של הרב קוק", בתוך ר' אליאור וי' דן ( עורכים ) , קולות רבים : ספר הזיכרון לרבקה ש"ץ-אופנהיימר [ מחקרי ירושלים במחשבת ישראל יג ] , ירושלים תשנ"ו, עמ' 548 - 556 . הבירור המוצע להלן מראה בבירור כי אי אפשר למצות את גישתו של הראי"ה רק מתוך הקבלה, וכי ללא הכרת הדיונים שהוצעו בכתבי עת על הגות הפילוסופים לא ניתן לרדת לסוף דעתו של הראי"ה . מבחינה זו גישתו של איש שלום, ובמיוחד לאור הסבריו במאמר הנזכר, היא המפתח לניתוח גישת הראי"ה . עם זאת אין ספק בעיניי שהראי"ה הכיר היטב את המקורות הקבליים . 4 . על מרכזיותו של מוטיב הכוח בהגות הראי"ה כבר הצביע י' גארב, "יחידי הסגֻלות יהיו לעדרים" : עיונים בקבלת המאה העשרים, ירושלים תשס"ה . וראו עוד הנ"ל, "משיחיות, אנטינומיזם וכוח בציונות הדתית : מקרה 'המחתרת היהודית'", בתוך א' כהן וי' הראל ( עורכים ) , הציונות הדתית : עידן התמורות, אסופת מחקרים לזכר זבולון המר, ירושלים תשס"ד, במיוחד עמ' 323 - 336 . רולו מיי, מהמכוננים של זרם הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית, טען כי יש בפילוסופיות של ניטשה וברגסון סכנה של זיהוי זרם החיים עם הכוח, בשעה שמדובר בגורמים שונים . ראו , R . May, Power and Innocence : A Search for the Sources of Violence New York 1972, p . 100 .
|

|