|
|
עמוד:6
6 דב שוורץ אנרי ברגסון, המזוהה יותר מכול עם הוויטליזם המודרני ( והנזכר בכתבי הראי"ה ) , אפיין את הגורם הוויטליסטי "זרם התודעה" החודר לחומר, קובע את הכיוון האבולוציוני שלו ונוטע בו את האפשרויות העומדות לפניו . לדידו שטף התודעה מכוון את החיים לאיכויות חדשות, מורכבות יותר ומשופרות . ברגסון תקף את הפוזיטיביזם של המאה ה- ,19 והגותו הייתה לדגם של אינטואיציה שאיננה כבולה ללוגיקה, ובמידה מסוימת היא קדם-לוגית . כאמור, החיים לפי ברגסון הם גורם דינמי שאיננו מתקבע אף לא לרגע . אפשר לומר במידה רבה של צדק, כי מבחינת הוויטליזם המודרני עצם הניסיון להתקבעות חוטא לשיטה עצמה . ניסיון כזה משמעו ניוון, והוא תוצאה של הבנה חלקית, חסרה ומטעה . פילוסופיה ויטליסטית ניכרת לעיתים גם בדרכי הביטוי שלה . פעמים שהיא מתרחקת מניסוח שיטתי שמשמעו קיבעון . יחסיה עם התבונה הם לפיכך מורכבים . המונח שטבע דריש ( אנטלכיה ) מייצג את הדינמיקה של הוויטליזם, שכן היציאה מן הכוח אל הפועל היא תהליך . את הוויטליזם דחו למשל ההוגים ה"מכניסטים", כלומר אלה שטענו שהסבר הטבע מתמצה מתוך ההיבט המכני שלו . הם הציגו את הוויטליזם כמעין האנשה של הטבע, המייחסת לו הכרעות רצוניות כביכול . לעומתם טענו המצדדים בוויטליזם, שהפילוסופיה שלהם אימננטית לטבע . לדידם כוח החיים נוכח באורגניזמים אף שיש לו חוקיות משלו, אך לחוקיות זו אין ולא כלום עם אישיות, רפלקטיביות וכן הלאה . 2 ואכן במוקד הוויכוח עמד טיבו של כוח החיים . דוגמאות להגות המקנה תחושה של אופי ויטליסטי מבחינת התנועה הבלתי פוסקת והחיים כגורם עצמאי מעבר לנתונים הפיסיקליים והכימיים הן הפילוסופיות של ניטשה, ברגסון והנס דריש . דוגמה נוספת המעסיקה אותנו כאן בהרחבה היא הגותו של הראי"ה . התפיסה הוויטליסטית עומדת ביסוד פסקאות רבות שכתב הראי"ה . פסקאות אלה מתארות בנקל ובטבעיות את התנועה, הזרימה והחיוניות של ההוויה, וגם אם אין הן מצהירות עליהן במפורש הרי שהן נוכחות בהן בהיחבא או במרומז . תפיסת החיים של הראי"ה רואה בחיים מעין מהות, ישות ותכונה הנותנות טעם למלוא התהליכים המתרחשים בהוויה . המהות והישות הן דינמיות, והן נתונות בזרימה טבעית, כוחנית ועוצמתית, שניתן לעיתים להכווין אותה ולעיתים לא ניתן להשפיע עליה . הראי"ה חווה את דחף החיים, חש אותו באופן בלתי אמצעי והתאמץ לנסח את חוויותיו . הוויטליזם של הראי"ה הוא על פי רוב אופטימי אם כי יש לו היבטים 2 . ראו למשל הקבצים S . Normandin & C . T . Wolf ( eds . ) , Vitalism and the Scientific Image in Post - Enlightenment Life Science, 1800 - 2010, Dordrecht 2013 ; F . Brauer ( ed . ) , Vitalist Modernism : Art, Science, Energy and Creative Evolution, London & New York 2023 .
|

|