|
|
עמוד:11
מחשבה ומחקר היא : מה היה יחסו של בן גוריון אל התנועה הקיבוצית, ובמיוחד אל הקיבוץ כרעיון . קודם כל, הפרק של סג'רה . ראו נא מהלך חייו של האיש מן הקולקטיב של סג'רה, או מהרצון להיות חבר בקולקטיב של סגירה ועד שדה בוקר . תאמרו שאין לזה שום קשר . אבל גם במהלךחיים וגם בהיסטוריה יש גם איזושהי משמעות לסמלים, וצריך לפחות להצביע עליהם ולשאול שאלות . אין ספק, שלבןגוריון היה יחס מכשירי ) אינסטרומנטלי ( למושג קולקטיב ולתנועה הקיבוצית . כלומר, אין ספק שבן גוריון ראה בקולקטיב אמצעי להגשמה לאומית . מעולם לא התכחש לכך ולא הסתיר זאת . בפרשת עיןחרוד אמר ללביא : לא באנו לכאן כדי לבנות חיים אידיאליים, באנו לכבוש את הארץ . הוא ראה בקולקטיב את האמצעי שבעזרתו אפשר לפעול . ובין שאר הדוגמאות, ראו יחסו בתחילה אל גדוד העבודה, עד שהתברר לו ש''הפלמ''ח" של אותה תקופה בגד בו, ולכן גרס אז שאחדות העבודה צריכה להיות גדוד העבודה ! ובעניין אחר חברת העובדים והקופה המשותפת . בן גוריון טען, שצריך למצוא את המכשיר שיכול להטיל את המשמעת, כלומר, מסגרת משמעתית לעובדים, כדי שיעמדו לרשות הכלל . וכך בשנות החמישים, אין זה מקרה שהוא ראה בתפיסתו האוטופית את הקיבוץ ככוח המוביל בקליטת העלייה ובעיצובה של החברה החדשה . אין ספק שיש כאן יחס מכשירי . יחס זה גלוי, ובן גוריון הודה בו . הבעיה היותר מורכבת היא יחסו העקרוני לעצם המושג שוויון ויחסו לתנועה הקיבוצית . אני סבור, ואולי זה כהתחלה של דיון, כי בן גוריון הבין את ערך השוויון כדבר נעלה, אבל אך ורק לגבי קבוצת עילית . בן גוריון לא השלה עצמו אף פעם שאפשר להחיל את ערך השוויון, את אורח החיים השוויוניים, על ההמון כולו . לגבי העילית, לגבי הנבחרים, לגבי התנועה הקיבוצית של שנות החמישים הרי ראה בה את הציבור המוכשר ביותר במדינת ישראל . כאן היה לשוויון ערך בפני עצמו, וכך גם באשר לשוויון בקבוצה, שהיא עצמה ערך, שהיא אמצעי להגשמת המטרות שלו . במידה מסוימת אפשר לומר, שבן גוריון ראה ערך בתנועה הקיבוצית, בשוויון, ולדעתי לכן הלך בסוף חייו לשדהבוקר . לא מבחינה פוליטית, אלא לחברה שחיה על בסיס שוויוני . פעם שאלו אותו לגבי בואו של המשיח, והוא אמר : חשוב וצריך להאמין במשיח על מנת שלא יבוא . והכוונה, שיהיה מיעוט שיאמין במשיח, שהרי לגבי הכלל המשיח לא יבוא לעולם . למיעוט יש פוטנציה של ציפייה . ולכן, כאשר יש לו חשבון עם התנועה הקיבוצית, שאינה נענית לציפיות 11
|

|