היו"ר, יוסף גורני - מערכת היחסים בין בן גוריון והקיבוץ

עמוד:9

בן גוריון : אתה מכנה אותי אוטופיסט ? ­ אכן אני אוטופיסט . וכל פעם אני נכשל באוטופיה אחת ומתחיל באוטופיה אחרת . אז תאמרו, כמובן, שלא רציני שהיסטוריון ישפוט ויגיע למסקנות רק על פי הדברים שאומרים מדינאים . נכון . אבל מי שבודק את בן גוריון לאורך השנים יבין, לדעתי, שבלי הפן הזה אי אפשר להבין אותו . ועל כן, אני סבור, האוטופיה היא אחד מן המפתחות להבנת המציאות . בלעדי אותו ממד אוטופי, בייחוד בתקופה הישובית אבל גם בשנים מסוימות בתקופתנו אנו, אי אפשר להבין את פעולתם של גופים חברתיים . למשל, בתקופתנו, ''גוש אמונים" בתחילת דרכו היה ''אוטופי", ואוטופיה זו נתנה לו את הדחף לקבוע עובדות מדיניות רצויות או בלתי רצויות ­ הכל לפי ההשקפה . תשאלו אותי : מה ההבדל ? מדוע אני אומר "אוטופי", ואינני אומר "חזון" ? ­ אכן, זו שאלה נכונה . תמיד דיברו על בן גוריון ועל תנועת העבודה ועל הציונות כתנועה בעלת חזון, ונזהרו מהמושג "אוטופיה" . וברור מדוע נזהרו : מפני שאוטופיה היא דבר לא ריאלי, וכי אנחנו נגדיר את הציונות כ"לא ריאלית" ? או את התנועה הקיבוצית כ"לא ריאלית" ? ­ זה היה בלתי אפשרי . אבל בכל זאת, מדוע לא ''חזון" אלא "אוטופיה" באותו מובן ? ­ משום שהחזון הוא לעתיד הרחוק, והאוטופיה הריאליסטית עליה אני מדבר היא היום­יום, היא הדבר הממשי, היא במהות ההגשמה . ולכן יש הבדל בין אוטופיה לחזון . מה אם כן היה ממד האוטופיה אצל בן גוריון ? אערוך בזה רשימת רעיונות ולא אכנס לניתוחם ­ רק אביא רשימה רעיונות, כפי שהיסטוריון מגלה אותם, צעד אחר צעד מה היה הרעיון של בן גוריון בדבר "חברת העובדים" ? ­ לא כפי שנוסח לאחר מכן באמצעות שלוש או ארבע פשרות . מה היה הרעיון של "הקופה המשותפת של כל חברי ההסתדרות" ) לא של כל עובדי ההסתדרות ( ? ב­ 1971 ריאיינתי אותו ושאלתי בזהירות על הרעיון הזה . הוא לא ניסה להסביר את עצמו כמו שמסבירים היום ­ שהדבר היה יחסית לתנאים היסטוריים ושצריך להבין מה היה בשנות העשרים וכוי וכוי; זה לא עניין אותו . הוא דיבר על כך שהמהות של ההסתדרות היא בקופה המשותפת . ומה היה הרעיון, באותה תקופה עצמה, של ''הסתדרות העובדים הביךלאומית היהודית­ערבית" ? זה היה כבר אחרי שהוא נסוג קצת מהתביעה ומההצעה לצרף את הערבים להסתדרות, אבל הציע להקים את הסתדרות העובדים הבין­לאומית . ומה היה הרעיון של החלוקה בשלטון בארץ ? וזאת, בהתעלם מיחסי רוב ומיעוט, חלוקה של חצי­חצי, שבעצם לא באה ליצור מדינה דו­לאומית, אלא ליצור

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר