|
|
עמוד:12
א . קיימות הצמדות שכר בין סקטורים שונים, המונעות שינוי בשכר היחסי בהתאם להתפתחויות בהרכב הביקוש וההיצע של עובדים . כשל זה גדול במיוחד היום, משום שהעלייה תגרום לשינוי מהותי בהרכב כוח האדם . דוגמה בולטת להצמדה כזו מהווה הצמדת שכרם של העובדים בחברות היצרניות של הסקטור הציבורי לשכרם של העובדים בשירותים הציבוריים . ב . דוגמה נוספת היא חוק שכר מינימום, הכופה בענפים מסוימים שכר גבוה יותר מזה המאפשר קיום המפעל בתנאי תחרות עם חוץ לארץ . לפיכך, החוק גורם לצמצום התעסוקה, בעיקר של עובדים בלתי מקצועיים . בחוק זה גלומים גם עיוותים המחמירים את השלכותיו השליליות : הגדרת השכר לצורך קביעת הזכאות להשלמת שכר אינה כוללת את כל רכיבי השכר . כך נהנים מתוספת זו גם עובדים שעל פי שכרם הכולל אינם זכאים לה . ג . בארץ קיים איסור על הקמת לשכות עבודה פרטיות, גורם המצמצם את יעילות התיווך בין עובדים למעבידים . השלכותיו השליליות תהיינה חמורות במיוחד דווקא עתה, משום שהגידול הרב בהיצע כוח האדם מחייב שיכלול פעולות התיווך . ד . קיימים מכשולים חוקיים ומוסדיים המצמצמים את העבודה במשמרות . גם למגבלות אלה השלכה שלילית יותר דווקא בתקופה של קליטת עלייה גדולה . יצירת מקומות עבודה רבים היא תהליך ממושך, משום שתהליך הבשלת ההשקעות הוא ארוך . יצירת תנאים שיגדילו את הכדאיות לעבוד במשמרות יאפשרו למפעלים הרוצים להרחיב את פעילותם לעשות זאת במהירות, גם לפני הבשלת ההשקעות החדשות המתוכננות . יישום ההמלצות להגמשת שוק העבודה יביאו לירידה מסוימת בשכר לעובד בשנים הראשונות לקליטת העלייה, אך יש להניח כי עד 1995 רמת השכר תחזור לקדמותה . בסך הכל, לא צפוי שינוי רב בשכר לעובד בשנים הקרובות ועיקר התרומה של שוק העבודה לשיפור הרווחיות של הסקטור העסקי ולהשקעות תבוא מגידול בפריון העבודה . התפתחויות אלה תגרומנה לירידה משמעותית בשכר ליחידת תפוקה . הגישה של מעורבותממשלה עקיפה כבר נחלה הצלחה ביישום מדיניות הקליטה הישירה . על פי גישה זו, העולה מקבל דמי מחיה לשנה הראשונה לשהותו בארץ והוא זכאי להחליט בעצמו על השימושים שהוא יעשה בהקצבה זו . הפעלת השיטה הוכיחה, כי העולים מיטיבים להסתדר בכוחות עצמם גם בשלב הקליטה הראשוני . במיוחד הדבר בולט בשוק הדירות . למרות הערכות כי מלאי הדירות הריקות מצומצם, מצאו העולים פתרונות דיור רבים, שספק אם הסקטור הציבורי היה מוצא כדוגמתם, כמו מגורים של מספר משפחות בדירה אחת, פיצול דירות קיימות לדירות קטנות, מגורים אצל קרובים ועוד . קליטת עלייה בהיקף כזה מחייבת בניית תכנית רב שנתית, בעיקר בכל הקשור בתוספת ההוצאות בתקציב הממשלה ובמימונן ובהתפתחויות הצפויות במאזן התשלומים . ההתפתחויות בתחומים אלה אינן אחידות לאורך זמן, ומאחר והמקורות המצטברים העומדים לרשות המשק מוגבלים, חיוני להקצותם ביעילות לאורך זמן, אחרת אנו עלולים להיוותר ללא מקורות באמצע התהליך . צרכי העולים בתחומי הדיור, הצריכה והשירותים הציבוריים הם מידיים, בעוד שהצטרפותם לכוח העבודה היא הדרגתית, לכן ניתן לצפות שבתקופה הראשונה 12
|

|