מבוא: הציונות כתנועת התחדשות לאומית ורוחנית

עמוד:14

14 מחיים של שימור והישרדות לחיים של חידוש והתפתחות, מחיים המכונסים בדל"ת אמות של הלכה דתית, לאומיות או ליברליזם, לחיים מלאים בקודש ובחול . אציין שאני מודע לגמרי לחלקיותו ומגבלותיו של הדיון שלהלן שאינו מתייחס ליהדות התפוצות ולא ללא - יהודים שבארץ . אין ספק שמהלך התחייה וההתחדשות שאציג בהמשך חייב להביא אותם בחשבון . עם זאת אני סבור שהתיקון הפנימי של החברה הישראלית בארץ ישראל הוא תנאי הכרחי לכך . לתולדות ההתחדשות הרוחנית התרבותית של עם ישראל בעת החד שה מאמר זה מבוסס על חזון ההתחדשות של הרב אברהם יצחק הכהן קוק ( להלן : הרב קוק ) , שאותו הוא כינה 'תורת ארץ ישראל' . הטעם לכך הוא שאני מאמין שתורתו בכלל וחזון 'תורת ארץ ישראל' שלו בפרט יכולים לתרום תרומה חשובה ומשמעותית לעם ישראל ולחברה הישראלית . הרב קוק לא היה היחיד שהבין שהתחדשות החיים של עם ישראל בארץ ישראל מחייבת התחדשות רוחנית ותרבותית כוללת . הציונות, גם החילוניות, היתה טעונה רליגיוזיות עמוקה ויקד בה להט משיחי . מראשית התנועה הציונית, שקדו רבים וטובים מכל אגפיה על שְׂדֵה ההתחדשות הרוחנית והתרבותית של עם ישראל בארצו . מגוון הרעיונות שצמחו בו

כרמל


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר