|
|
עמוד:12
12 שמע ישראל • אורן יהי – שלום השחורים בבניית המושבות של המהגרים האנגלים לאמריקה, נשמעים קולות הטוענים כי אין די בשוויון או בהחייאת סיפורם המושתק של השחורים, אלא יש לחשוף את מבנה הכוח הקבוע, שבמסגרתו אימפריות מערביות שלחו מהגרים מטעמן לארצות המזרח כדי להשתלט על משאביהן, תוך נישול ה"ילידים" וניצולם . הכוח המדובר כאן אינו רק פיזי, אלא גם תודעתי – כותבי ההיסטוריה הם החזקים שעיצבו, לאור האינטרסים שלהם, את ה"אוריינטלי" – היליד המנוצל . נישול הילידים וניצול השחורים במושבות אמריקה נקשר בשיח החדש שנוצר עם פעולת מעצמות המערב שחילקו ביניהן את המזרח התיכון – בעיקר צרפת ובריטניה . ההמשך כמעט צפוי – הרי פוסט-קולוניאליזם נקשר מלכתחילה במחשבות מזרח-תיכוניות כמו אלה של אדוארד סעיד בספרו אוריינטליזם . כעת, השלכת השאלות הגדולות על המקרה הציוני- ישראלי היא כמעט מתבקשת : האם הציונות היא תנועה קולוניאליסטית של מהגרים מאירופה ? האם ערביי ארץ ישראל הם "ילידים" מנושלים ? על פניו חלק מהפרמטרים נראים דומים . יהודי בארצות הברית נדרש להתמצאות משמעותית בתולדות הרעיון הציוני כדי להדוף את הטענות כלפי הציונות וכלפי היהודים התומכים בה . נדרשת היכרות עם תנועת ההשכלה ועם יסודותיה הרעיוניים, כמו גם עם הרקע ההיסטורי הספציפי שבו פעלו יהודים במערב אירופה ובמזרחה, וכמובן עם פועלם של חלוצי התנועה הציונית בארץ ישראל . הינה העניין בתמצית : בעוד קולוניאליסטים נשלחים על ידי מעצמות – הרי שהחלוצים הציונים פעלו למעשה כנגד המעצמות הגדולות וחתרו מולן, לרוב נגדן, להכרה מדינית . יתרה מכך, הציונות קשורה בפתרון "בעיית היהודים" באירופה, שבעטיה בחרו עמי אירופה, כלומר האימפריות – להוציא בריטניה – לטבוח ביהודים . העליות הראשונות נטו לסוציאליזם ולהשקפה אוניברסלית ביחס למעמד הפועלים, לרבות הפועל הערבי .
|

|