מבוא | רקע על הפער המגדרי

עמוד:12

12 | מרחיבות את השורות : נערות, נשים ומנהיגוּת בעיתות משבר והזדמנויות לתפיסה השואפת להנכיח חוויות התנסות ונקודת מבט של נשים ביחס למציאות, בעיקר במצבים שבהם עליהן להתמודד עם סטנדרטים כפולים, עם מסרים סותרים ועם תחושה שמכווצת אותן תדיר . הבעיה היא שללא מודעות הקושי לעמוד בסטנדרטים מסומן כבעיה אישית ולא חברתית, כפי שחשבה על עצמה דגנית, ונוטה להותיר אותן-אותנו מוחלשות ומפקפקות ביכולות ( 2003 Brown, ) . כדי לסייע בהתמודדות עם התחושה שהמין הנשי נתפס כאחר, כפגום, כזקוק לתיקון, טוענות חוקרות כמו ג'ודית ג'ורדן ( 2023 Jordan, ) , ג'יין בייקר מילר וארין פירס סטיבר ( 1997 Miller & Stiver, ) שרק חיזוק חוויית חוסן יוכל להיות מועיל . הן מציגות מודל של התפתחות בתוך קשר שעשוי לפתח חוסן כזה - מודל Relational Cultural Theory ( RCT ) - המתאים לחינוך ולצמיחה של כלל בני הנוער כתרופת-נגד למסרים הנאו-ליברליים והקשרים חברתיים-כלכליים המעודדים אינדיבידואליזם ( מסרים המעודדים כאמור להתנתק מקשרים ולהיות אוטונומיים, נבדלים, חסרי תלות ) . מודל פמיניסטי זה מעודד צמיחה במסגרת מערכות יחסים ומציג חלופה לאותו ניתוק מתבקש, אשר יוצר בידוד ומקשה על התחברות ופיתוח חוסן ואמפתיה . המודל מורכב מחמישה רכיבים : תמיכה בפגיעות ; מעורבות ואמפתיה הדדית ; ביטחון ביכולת לבנות מערכת יחסים אמינה ; חיזוק והעצמה ; וצמיחה הדדית על בסיס התייחסות אישית . ההיבט הדומיננטי העולה מהמודל הוא חוסן לא כתכונה אישית אלא כתופעה חברתית הצומחת מתוך אינטראקציות הדדיות . כך מתחברים האישי והחברתי יחדיו . התולדות של מה שהחוקרות מכנות "קשרים שמועצמים הדדית" הן חיוניות, ערנות ורצון להמשיך בקשר תוך כדי העמקת למידה על העצמי . הקשר הופך למעשה להיות מרחב לחקירה הדדית וצמיחה פנימית, ותחושת הערך העצמית גדלה ותורמת לפיתוח זהות חיובית . כך מתפתחת האפשרות להיתמך בצד ההסכמה להיות במצבי פגיעות . מי שצומחת מתוך קשר בריא מסוגלת לפעול בתוך הקשר באופן אוטונומי יותר, גמיש יותר ועם יכולת אמפתית מוגברת הן בתהליך הנתינה הן בתהליך הקבלה . פיתוח מודעות ויכולת לבקש עזרה לצד ההסכמה להיתמך כביטוי לכוח הן מיומנויות שמכוונות בעיקר לנערות, הנדרשות להטמיע את ההבנה שתרבות הניתוק פוגעת בעיקר בהן . שיח חברתי דומיננטי, שבו חיבור ושיתוף נתפסים כביטוי לחולשה וחוסר בגרות, גורם לנערות ולנשים להיתפס כחסרות כוח וחסרות יכולת, בוודאי בכל הקשור בתחומים בעלי דומיננטיות גברית ( Eagly Carli, 2007 & ) . כך יוצא שגם כשנשים כבר פונות לעזרה ולתמיכה, הדבר עדיין

מכון מופ"ת


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר