|
|
עמוד:11
מבוא ה רקע על הפער המגדרי | 11 מבנים הגמוניים המתנגדים לשינוי השיח המגדרי להמשיך ולשלוט באמצעות המושג "העצמה", ובעיקר להטיל את האחריות להצלחה, להתקדמות ולשגשוג, על כתפי נשים בכלל ונערות בפרט ( 2008 Harris, 2004, 2018 ; McRobbie, ) . דלית שמחאי ועמליה סער ( 2020 ) מסבירות איך צעירות דור Y-ה מתמודדות עם המסרים הללו המתגלמים בשיח תרפויטי נאו-ליברלי המעודד אחריות אישית ואמור לחזק תחושת מסוגלות עצמית . הן עושות זאת על ידי אימוץ תפיסה אינדיבידואליסטית של הסתמכות עצמית . כדי להתגבר על הפערים ולעמוד בסטנדרטים צעירות אלו מנסות לייצר הרמוניה על ידי מיתון אנטגוניזם ופרשנות א-פוליטית של המציאות לאחר ששוכנעו בעקרונות האתוס הנאו-ליברלי ופוסט-פמיניזם ( 2004 McRobbie, ) . כדי להימנע מביקורתיות על מבנים חברתיים פוליטיים הן מתבוננות אל הפער בחיוך ומתוך אמונה שהן אינן צריכות עוד להילחם על שוויון . אולם החיוך והניסיון לייצר הרמוניה אינם מכסים על העובדה שבפועל הן עדיין כלואות בתוך מבנים של אי-שוויון ( גיליגן, 2016 ; 2018 Gonick, ) . זוהי חוויה שעלתה גם מהראיונות שערכתי עם נערות וצעירות . כך למשל דגנית, אשר התכוננה להיות רשג"דית, גילתה שקידמו מישהו אחר על פניה : ש . אז מה עשית כשגילית שקידמו את המדריך השני להיות רשג"ד ולא אותך כפי שהבטיחו לך ? ת . שתקתי . מה יכולתי לעשות . בהתחלה אפילו לא הבנתי כמה זה מעוות . ש . אבל אמרת שאת היית הרבה יותר מוכשרת ממנו לתפקיד . ת . נכון, אבל הוא היה 'גברבר' . אמרו לנו שזה נשמע יותר טוב לשבט כשיש רשג"ד בן ולא בת . אז השתכנעתי [ . . . ] אולי זה נכון . ש . את עדיין חושבת כך היום ? ת . חחח [ . . . ] ממש לא . אם היום הם היו מנסים לעשות לי את זה, הייתי מתנגדת . אבל היום אני הרבה יותר חזקה ומבינה דבר או שניים, אז אפילו לא פניתי לשאול, לברר . כלום . פשוט קיבלתי את צו התנועה . ( דגנית, ,22 מתוך ריאיון, יוני 2020 ) הציטוט של דגנית מעיד על שלושה ממדים של הפער : ההנחה שבן יהיה רשג"ד יעיל יותר רק כי הוא 'גברבר' ; ההכרה בפער המגדרי בין היכולות שלה לקידום שלו ; הפער בין ההבנה המקבלת שלה אז להבנה המתנגדת שלה היום . גישה תרפויטית נאו-ליברלית זו ששמחאי וסער מתארות מנסה לגרום לנו לטשטוש הפער ולהתבוננות במציאות בחיוך משלים . היא מנוגדת באופן מוצהר
|

|