|
|
עמוד:339
והלאה 50 - וה 40 - שנות החמישי : שער 339 כוח סביב תורת ליסנקומדעי הטבע : הוי הוויכוח, שניטש במדינה לגבי היחס כלפי ברית המועצות בתקופת המלחמה הקרה, עורר את ההוצאה לנטות שמאלה, בדומה לאשר ארע ב"ספרית הפועלים" . הספרות נעשתה מגוייסת יותר וההוצאה שקדה על פרסום ספרי ( על כך בהמשך ) רית הפועלים" וכ"הקיבוץ המאוחד",יסוד מרקסיסטיים . "עם עובד", שלא כ"ספ – מיעטה לפרסם מן ההגות הסובייטית ופנתה להגות הסוציאליסטית האירופאית סובייטית של "הקיבוץ המאוחד" - הבריטית והצרפתית בעיקר . האידיאולוגיה הפרו בימים ההם באה לידי ביטוי מובהק בספרי מדעי הטבע שלה, ליתר דיוק, וטניקה של ההוצאה לתורתו של ליסנקו . בהתייחסות עורכי ספרי הב ) היה אגרונום אוקראיני, שעסק 1976 – 8981טרופים דניסוביץ' ליסנקו ( , בעת שברית 30 - חקלאי, בעיקר בתחום הגנטיקה . באמצע שנות ה - במחקר ביולוגי המועצות הייתה שקועה במשבר בחקלאות, הציע ליסנקו תאוריה חדשה של ניסוחבולים עשירים ועמידים יותר . ליסנקו כפר בגנטיקה וטען, שיישומה יניב י , תורת הגנטיקה של גרגור מנדל ובתורת האבולוציה של צ'רלס דרווין, וגרסשל כי בית הגידול והסביבה, לא הגנים, הם המשפיעיםחוקרים אחרים,בעקבות על התורשה . מכאן משתמע רעיון מרכסיסטי : ניתן ליצור עולם חדש, ובוהעיקרים ידי שינויים בתנאי הסביבה . דבריו אלו התקבלו על דעת ראשי - חדש, עלאדם השלטון הסטליניסטי, שהעמידו אותו בראש האקדמיה למדע . , זכתה 8491התיאוריה, שהתקבלה בברית המועצות באופן רשמי בשנת למעמד מיוחד בתנועה והשפיעה על הפרסומים בבית ההוצאה שלה . אנשי ולא במדעי החברה בלבד – לה, שהעיסוק במדעי החייםההוצאה האמינו מלכתחי יש בו כדי לחזק את הרוח הקיבוצית . טבנקין קיבל את תורתו של ליסנקו כדרך – אדם, כדי שיגשימו את החזון הראוי . הוא - להתניית בני – לשנות את הטבע האנושי ור ראה אותה, בין השאר, כבסיס עיוני ומעשי למפעל ההתיישבות והחקלאות באז ים המלח . התאוריה הוכיחה, לדעתו, כי החזון והאמונה גוברים על הספקנות אפשריים בעיני המדע . הכרה זו באה - המדעית ומאפשרים מפעלים שנראים בלתי ) : ,209 34לידי ביטוי במאמר של דורמן ( "מבפנים", נוב'
|
נייגר, מוטי
|