|
|
עמוד:118
מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 118 עם ייסוד "מוריה" יזמה פלאי דרכי שיווק חדשניות, שהגדילו את המכירות . כך, למשל, החלה "דביר" להוציא ספרייה מיוחדת, זולה ועממית, של כמו כן אורגנו תערוכותספרות יפה, שהעניקה מדי חודש ספר נבחר במחיר זול . עם הגרלות ספרים . חרף ההצלחה, הביאו המשבר הכלכלי העמוק והמאורעות של ( מאורעות תרפ"ט ) לסגירת "מוריה" . 1929 על אף המצב הכלכלי הקשה ששרר בארץ, וכנגד כל הסיכויים, החליטה : ברכה פלאי לייסד הוצאת ספרים משלה . לחיים קינן מ"ידיעות אחרונות" סיפרה כשבאתי עם הרעיון של הוצאת ספרים, אמר [ בעלי ] : מה, את יותר חכמה מביאליק, יותר עשירה מגברת פרסיץ ? כולם הפסיקו את עבודתם . איך את יכולה להעיז לחשוב, בלי כלום, על הוצאת ספרים ? אמרתי : אני רוצה דרך חדשה . רוצה להקים הוצאת ספרים . , במינוס 1932 - הוציא . בכבר למדתי מה להוציא ומה לא צריך ל שבע לירות ולמרות ההתנגדות של כולם, יסדתי את חברת 'מסדה' . רציתי להוכיח שאני, אשה, יכולה להקים ולנהל הוצאת ספרים . רציתי להוציא ספרים, לא להתחרות עם המו"לים הקיימים . להוציא משהו חדש, שעוד אין במו"לות בארץ . רציתי גם לתת וכל להחזיק עצמו, בלי לקבל סיוע מבחוץ"הפצה רחבה לספר, שי . ) 86 / 3 / 28 ( קינן, החנות מ"מוריה" ל"מסדה",חזיתהחליפה פלאי את השלט ב 2391בספטמבר וכך בישרה על ייסוד הוצאת ספרים וחברת הפצה בשם זה . היות ששמה לה למטרה לא להתחרות בתחומים של מו"לים אחרים בארץ, כדי לא לחבל במפעל בארץ העברית המתחדשת, עלה הרעיון החדשני להוצאת אנציקלופדיה . המו"לות המפעל הראשון הגדול של "מסדה" היה, לפיכך, הוצאת אנציקלופדיה כללית
|
נייגר, מוטי
|