|
|
עמוד:638
מוטי נייגר, מו"לים כמתווכי תרבות 638 למחברם ) . עוד חשוב לומר, שרבים מהספרים שזוכים להצלחה הם מדריכים שונים, ספרי פרוזה מתורגמת שזכתה להצלחה בחו"ל וספרי ילדים . ום ספרי שירה . צריך להגיד זאתעניין מיוחד בהקשר זה הוא פרס . ספרי שירהואין זה עניין חדשבמפורש : שירה היא בעיה מן הזווית המו"לית - אינם נמכרים כמעט כלל ( אלא במקרים נדירים של משוררים נבחרים ) ולמעשה בכלל ) ספראיןאין כמעט ( ר"ל, - בשילוב בין תנאי השוק ותנאי התרבות כיום ההפקה ( בוודאי אם יש עורך ) , ההדפסה, השיווקשירה שיכסה את הוצאות וההפצה של ספר . לעזרתה של השירה באות קרנות ופרסים ספרותיים, אך, עדיין, ספרי שירה מעוררים הד קטן ביער הספרים, וגם המעולים שבהם כמעט ולא נשמע 19 קולם, עובדה המציבה התמודדות הן בפני התרבות בכלל והמו"לות, בפרט . ם העומדים בפני עולם הספר העברי אפשר לסכם תוךאת האתגרי התבוננות בשני תחומים התלויים זה בזה : הכלכלי והתרבותי . במישור הכלכלי, המדינה, כמו מרבית מדינות המערב, צריכה לוותר על גביית מע"מ מספרים . צריך לוודא שהורדה זו תוביל להורדת מחירי הספרים ולתגמול ראוי יותר ליוצרים, חרונים בשרשרת המזון המו"לית . הא דואופול מאוזן 21 - בישראל עמד להתקבע בעשור הראשון של המאה ה דביר - ביתן - זמורה - יותר, בו מול חנויות "צומת ספרים", יחד עם הוצאות כמו כנרת ומודן, פעלו "כתר ספרים" וההוצאות הנעזרות בשירותיה יחד עם שירותי ההפצה ו בשיתוף הפעולה ביניהם מכיוון שבשונהשל סטימצקי . האחרונים נכשל מהתאגדות ההוצאות הקשורות ב"צומת ספרים" אין מדובר באותם בעלים . כשלון זה הוביל לעליית "צומת ספרים" והוצאותיה ככוח ראשי, אך עדיין נראה היה כי ת אינהמאיר ויזלטיר מתייחס לכך בשירו, המעיד שהשירה כבעיה מו"לית ותרבותי 19 חדשה : "הַלַיְלָה אֲנַחְנוּ קוֹרְאִים שִירִים, אֲבָל הָעוֹלָם אֵינֶנּוּ / קוֹרֵא שִירִים הַלַיְלָה, וְלֹא בְלֵילוֹת אֲחֵרִים / אֵינֶנּוּ קוֹרֵא שִירִים, אֲפִלוּ לֹא / אֶת הַיָפִים בְיוֹתֵר, לְעוֹלָם / לֹא יוֹאִיל הָעוֹלָם יָפֶה בְיוֹתֵר בַשִירִים / אֲפִלוּ נַפְצִיר בוֹ, אֲפִלוּ נַפְצִיר בוֹמְאד / הוּא לֹאלִקְרֹא אֲפִלוּ / אֶת הַ אביב : ספרי סימן קריאה, - ( מאיר ויזלטיר, מתוך "קיצור שנות השישים", תל . " יַסְכִים הקיבוץ המאוחד ) .
|
נייגר, מוטי
|