שער חמישי: שנות הארבעים והחמישים והלאה: הוצאות ספרים מפלגתיות-אידיאולוגיות - הוצאות הספרים של תנועות הפועלים ("עם עובד", "הקיבוץ המאוחד" ו"ספרית פועלים") ותפקידן בהתגבשות התרבות הישראלית

עמוד:278

מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 278 כן, בזמן קצר יחסית הצליח ברל כצנלסון לשים ידו על רבים - הנה כי מיוצרי הזרם המרכזי של הספרות העברית ובעיקר על בני דורו ותקופתו של חלומו קרם עור וגידים . עלה בידו להחזיר להסתדרות ולמפא"י נתח 20 ביאליק . גמוניה התרבותית, שהחלה להשמט מידיה . הוא הצליח ליצור ביתנכבד מן הה ליוצרים הוותיקים בני הזרם המרכזי ; אך הצעירים, שקולם נהיה רם יותר, לא היו שם וזו הייתה חולשתו כעורך . יתכן שממילא לא היו יוצרי האופוזיציה מוכנים תוך שנתיים – פנים, "עם עובד" קבעה לעצמה - כל - לדוּר במבצר של הממסד ; על מקום מרכזי בשדה המו"לות . מעמדה זה נשמר זה שבעים שנה, הגם – בלבד שהיא נותרה שמרנית, סולידית, נמנעת מסיכונים . חולשה יסודית של "עם עובד" ניכרת בתרגומי יצירות פרוזה, שראו אור הספר בוילבי" של - בספריית "לדור" . כאן בחר כצנלסון בספרים כמו "זקני בית איגנאציומאתט ריד ( תרגם אריה סמיטיצקי ) , "בית הספר לדיקטטורים"טאלבו אלמות העם" של ווסילי גרוסמן ( תרגם אברהם - סילונה ( תרגם אברהם קריב ) , ו"בן קריב ) . בספריה כמעט ולא ראו אור ספרים קלאסיים ; בולטות בהעדרן יצירות מן טון באותה תקופה . - הקלאסיקה הרוסית, שהיו הבון פורת, אחד המתרגמים הקבועים ב"עם עובד", התרפק בנוסטלגיהאמציה על ספרי ההוצאה : ותיקים אולי זוכרים וצעירים אולי ראו במקרה את ספרי סדרת "לדור" ההיא, שיצאו בכריכות קשות של אפרפר או תכלת, מודפסים על נייר שאיכותו ירודה, נוח להתבלות ולהצהיב, כי הימים היו ימי מלחמת העולם השנייה והשנים הסמוכות לאחריה, והיה מחסור בחומרים [ . . . ] מן הסדרות א ) . "בודדים 7891על ההבחנה בין דור לתקופה ראו אצל דן מירון : מירון, ד . ( 20 קים ) . אביב : עם עובד ( אפ - ) . תל 115 - 051במועדם" ( עמ'

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר