|
|
עמוד:76
מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 76 מאורע ברנר מו של ברנר בסערה, שזעזעה את דעת הקהלזמן קצר לאחר בואו לארץ נקשר ש התפרסם ב"הפועל 1910 ישראלי וזכתה לשם "מאורע ברנר" . בנובמבר - הארץ הצעיר" מאמר של ברנר במדורו הקבוע "בעיתונות ובספרות ( הערות וציונים ) " תחת שם העת יוסף חבר, ובו הביא לידי ביטוי את דעותיו האתאיסטיות . הוא טען בים, שיצאו לאור בדורות האחרונים, קרובים אליו, גדוליםבו כי ספרי חול ר של עשרים וארבעהההיפנוזועמוקים בעיניו יותר מספר התנ"ך . כדבריו : "מן ספרנו הוא, עצם – ספרי הביבליה השתחררתי זה כבר, [ . . . ] גם 'הברית החדשה' דע ! ) אתאני יו – מעצמנו . ואת זה שאני מכניס בשבילי ( לא כל חברי יסכימו לי 'הברית החדשה' לתוך ירושתנו הרוחנית, אין אני חושב לאיזו מהפכה ברוחי" ) . הוא ביטל את התופעה של המרת הדת 1910 . 11 . 24 ( ההדגשה במקור ; ברנר, בקרב הצעירים ביהדות מזרח אירופה כחסרת חשיבות : "מה היה לנו מהם קודם, זה, שקמו והיזו עליהםכשהלכו או לא הלכו אל הטמפל היהודי, ומה הפסדנו מ להנאתם את המים הקדושים ? " ( שם, שם ) . דברים אלה עוררו סערה רבתי בציבור היהודי, בארץ ובעולם, שנמשכה כשנתיים ימים . בוויכוח הציבורי לקחו חלק האישים הבולטים מראשי הציבור יהודה ואחרים . ברנר הואשם בכפירה ובהסתה - גוריון, בן - בארץ כאחד העם, בן 20 נצרות . להת ) כמו גם 207 192 ) מפרטת יפה בעניין זה בספרה "ברנר" ( עמ' 2008 אניטה שפירא ( 20 נורית גוברין ( תשמ"ה ) בספרה "מאורע ברנר" .
|
נייגר, מוטי
|