|
|
עמוד:67
20 - מאה ההעשורים הראשונים לשני : שער 67 הקמת בתי דפוס ובית מסחר לספרים ביפו ירושלים, שהייתה תחת השלטון העות'מאני המושחת מכאן ותחת מורא הגבאים, . די היההאחראים על כספי החלוקה מכאן, התקשתה להתפתח לכלל מרכז חילוני בהלשנה אחת לשלטונות, בתרגום מעוות לתורכית ולערבית של מאמר מודפס, יהודה ) . הדפוס - והמדפיס והמו"ל היו עומדים בסכנה ( כפי שראינו במקרה של בן החילוני קנה לו אויבים רבים בירושלים משום שאנשי הישוב הישן ראו בקיומו, אביב, - יפו, טרם הקמת תלכמייצג מרכז כוח חדש, התרסה כנגד עצם קיומם . משכה אליה את העולים החילונים ואלו חברו לאוכלוסיה הותיקה בעיר לבניית 12 האלטרנטיבה לירושלים . והשתכן ביפו ולימים היה ממייסדי 1906 - המדפיס אהרון איתין עלה לארץ ב אביב . איתין, שהיה בעל דפוס ברוסיה, - אגודת אחוזת בית, שהקימה את העיר תל יא אתו מכונת דפוס פשוטה ( מדפסת רגל ) יחד עם אותיות דפוס, והקים את הב מאחר שלא היה לו רישיון ( "פירמן" ) להפעיל בית דפוס, 13 הדפוס הראשון ביפו . , עם חקיקתה 1908 - הדפוס החל להתפתח רק לאחר מהפכת התורכים הצעירים ב שעבד אתו והיהשל החוקה החדשה . אחיינו של איתין, סעדיה שושני ( רוזנרוט ) , לשותפו, כתב : "החלטנו לעסוק במקצוע ויהי מה . השגנו מכבש עתיק והיינו עובדים בלילות . התפוקה הייתה אלף הדפסות ללילה, אחד היה מורח את הצבע על הסדר והשני היה מפעיל את המכבש . ככה עבדנו במשך זמן מסוים עד שנוכחנו התורכי . הבאנו לדפוס אתשאין כל תכלית והחלטנו להערים על השלטון ה'אמריקנקה' [ מכונה משוכללת, מ . נ . ] והתחלנו לעבוד עליה על אפו ועל חמתו מקהילההיישוב היהודי ביפו בעת החדשה : ) , 1996 ראו עוד בספרה של חנה רם ( 12 . ירושלים : כרמל . ספרדית למרכז ציוני היה ניסיון קצר קודם, של אברהם חיים זילברמן ומרדכי אדלמן, להקמת בית דפוס 13 . בית הדפוס לא האריך ימים הן בשל 19 - של המאה ה 80 - בשם "ירא שמים", בשנות ה רדיפת התורכים והן בשל הדרישה המצומצמת לדברי דפוס ביפו של אותם ימים . הל בית הדפוס של לונץ . אברהם חיים זילברמן חזר לירושלים והיה למנ
|
נייגר, מוטי
|