שער ראשון: תשתית מושגית: מתווכי התרבות ברפובליקה הספרותית

עמוד:48

מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 48 תפקידו של המו"ל בתהליך הפקת הספרהזה אפשר להבחין כיהתיאורמן . בכל אחד מן השלבים בהם מעורב המו"ל, מתבצעת הכרעההוא משמעותי ביותר בעלת משמעות לתרבות : החל בהכרעה אם לקבל טקסט לבית ההוצאה ( הכרעה למרות שיש אופציות רבות לפרסום,לה לגזור את גורלו של ספר לאבדון : שיכו ספר שלא יצא לאור בהוצאה רצינית, שתדאג גם לשיווקו, לא יזכה, ברוב המקרים, לקהל קוראים רחב ) , דרך ההכרעה איך ייערך הספר, איזו צורה ילבש, ם השונים . אתאיך ישווק וכמה יושקע, חומרית ורוחנית, בכל אחד מן השלבי אופן התקבלותו של ספר קשה להעריך וזיהוי הפוטנציאל של כל ספראתגורלו ו נכשל ; – הוא מלאכה מו"לית מורכבת, מועדת להפתעות ( ספר שמצפים שיצליח הכרעה קריטית בתהליךמצליח ) . צריך לזכור כי – ספר שלא מנבאים לו גדולות פויות של הוצאה, קרי, כמה יושקעבסדר העדיההוצאה לאור של ספר היא מיקומו לספר אשת יחסיבשיווק הספר ובקידומו ( לדוגמה, כמה זמן, אם בכלל, תקדיש ; האם ההוצאה "תקנה" את מקומו בשולחנות המרכזייםהציבור של ההוצאה . בחנות ) ובמקום להתמקד בהכרעותאפשר לנסות להציע דרך אחרת לתאר את התהליך ת המו"ל : התרבותיות להתמקד בפעולו הלקטורים, הקריינים מטעםכאןפועליםראשוןשלב המיון : בשלב . א מטפלים בכתבי היד המגיעים להוצאה ( כיום מקובל בהוצאותההוצאה, ה ברתכרעתם עורבות לגבות כסף מהיוצרים עבור קריאת כתבי היד ) . ה לעורכים ואלו מגבשים את המלצת המערכת שמובאת להכרעת הנהלת ספרותיים אל השולחן : כמה יעלה - ה מביא שיקולים חוץההוצאה, שמצד יש גורמיםלהפיק את הספר ? כמה נצטרך להשקיע בשיווקו ? האם ( כמו מוניטין ) שיש להביא בחשבון . בסופו של שלב זה נחתםנוספים חוזה בין היוצר להוצאה .

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר