|
|
עמוד:398
מו"לים כמתווכי תרבותמוטי נייגר, 398 דוד הנגבי מנה בדו"ח שלו את הסיבות לירידת קרנה של ההוצאה : סיבות ארגוניות, סיבות ספרותיות וסיבות פוליטיות . הנגבי הגיב, - ארגוניות וחוץ - פנים מוסדות 4591בין השאר, לדו"ח ביקורת על "ספרית פועלים", שיזמו בשנת התנועה, ובו צוינו ליקויים רבים בפעילות ההוצאה . חלק מהביקורת הופנה כלפי ושלונסקי, שצמצם את – בית וכמנהיג - שלא פעל כבעל – ראשיה, דוד הנגבי פעילותו בהוצאה והקדיש את זמנו ל"אורלוגין" . ביקורת קשה נמתחה גם על חותמים הקבועיםמחלקת סוכני המכירות, שלא הצליחו לפרוץ את מעגל ה ) . 1998 ( רושקין, הדו"ח של הנגבי נכתב כניסיון להציל את בית ההוצאה ולגרום לתנועה נערך בפורום רחב יותר ממזכירות 5591לחלץ אותו מהמשבר . הדיון של שנת שנסמכה על הנתוניםהוועד הפועל, שבו נערכו הישיבות עד אז . הנחת היסוד אה אינו כלכלי, אלא אידאולוגי . הייתה שהצידוק לקיום בית ההוצ הנגבי חילק את תולדות ההוצאה לשלוש תקופות מרכזיות עד לאותה העת ) . בימים הראשונים של ההוצאה, טוען 8991ב ; רושקין,9891א,9891 ( שחם, התזכיר, לא הייתה הקפדה על פרסום ספרות מרקסיסטית בלבד . באותה תקופה, ן ספרות סובייטית והן ספרות מהמערב . בתחום הספרות העולמית, פורסמו ה השלב השני, בין סוף מלחמת העולם למלחמת העצמאות, הוקדש ל"כיבוש א ) . השלב השלישי, ובו נכתב 9891המשמרת הספרותית הצעירה הלוחמת" ( שחם, הדו"ח, חל בזמן המלחמה הקרה, עם החרפת הניכור בין ברית המועצות למערב . ברית המועצות ולא ראה אפשרות לפלורליזם ; הקיבוץ הארצי נחלץ להגן על הספרות היפה גויסה למערכה . "שוב לא יכולנו להמשיך בהרחבה בקו הליברליזם, לא במדע, שבו ניטשה מלחמה חריפה בין המזרח למערב, ולא בספרות היפה . מחונני הסופרים של המערב חזרו וגילו את הפקפוקים הישנים לגבי ברית ועלים הלוחמת, ורחקו יותר ויותר מכל מסורת שלהמועצות ותנועת הפ ; מצוטט אצל שחם,5591דמוקרטיזם מהפכני, של קדמה עממית" ( הנגבי, - פועלים" בספרות עיונית מרקסיסטיתספרית ) . התוצאה : התרכזות " 321 : א 1989 לניניסטית והכבדת הצנזורה על הספרות היפה .
|
נייגר, מוטי
|