שער ראשון: תשתית מושגית: מתווכי התרבות ברפובליקה הספרותית

עמוד:45

ראשון : תשתית מושגיתשער 45 תפקידם של המו"לים כמתווכי תרבות הצגה של מתווכי תרבות אלו ומיונם היא כר פורה למחקר עתידי על תפקידם ל היחסים ביניהם . ברור כי לא בכל מקרה פועלים כל המתווכיםשל כל אלו וע וכמובן שלא כל המתווכים חשובים באותה מידה . יחד עם זאת, חשוב להציג את המגוון ואת האפשרויות השונות לאינטראקציה בין הגורמים הפועלים בתרבות ומכאן קל יותר לראות את תפקידו המרכזי של המוציא לאור בתרבות . ייבחן תפקידו של המו"ל ויפורק לשלבי משנה בתיווך הספר מן היוצרלהלן בתהליך יצירת הספר והפקתו אפשראל הקורא . כאמור במודל שהוצג לעיל, להבחין באופן סכימטי באחד עשר שלבי פעולה : מיצירה ב"מגירתו" של הכותב ידי הקהל . ואלו הם : - ועד שהספר נקרא ( ונצרך ) על . הפצה 6 . הפקה 5 . עריכה 4 . מיון 3סיונות ההתקשרותי . נ 2 . פעולת היצירה 1 מוסדות חברתייםבאמצעות . קידום 9 . קידום בלתי אמצעי 8 . שיווק המוני 7 . פעולת הקריאה 11 . איתור ורכישה 10 וקאנוניזציה טית ולעיתים השלבים ארוגים זהאכאמור, חשוב לזכור כי זוהי חלוקה סכמ כלל, לבדו . ברור כי גם - צירה, פועל היוצר, בדרךבזה . בשלב הראשון, שלב הי פעולת היצירה נעשית בתוך קונטקסט רחב ( אינטלקטואלי, חברתי, פוליטי, כיתרבותי, מסחרי וגו' ) אך, באופן הפשוט ביותר, הביהביוריסטי, אפשר לומר היוצר פועל כאן לבדו . שלב זה, למרות חשיבותו, אינו מעניינו של ספר זה . נציין כי, בכל זאת, שלב זה מושפע לעיתים מן השלבים האחרים : מאופק הציפיות רק של הקוראים כפי שתופס אותן היוצר, המבוסס על אופן התקבלותם של טקסטים במערכת שאיתם היוצר מזדההקודמים של היוצר או מטקסטים אחרים הקיימים או מהם הוא מושפע . ם לאו, פונה למו"ל על מנת להוציאבשלבים הבאים, היוצר, אם בעזרת סוכן א יוצר עלללאור את ספרו . במקרים מסוימים, ישנו הסכם מראש בין מו"ל מסוים פרסום בהוצאה עוד לפני שהיצירה הושלמה, ולעיתים עוד לפני שנכתבה, אך אין

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר