שער ראשון: תשתית מושגית: מתווכי התרבות ברפובליקה הספרותית

עמוד:29

ראשון : תשתית מושגיתשער 29 יצירות עתידיות ( של אותוהתקבלות הספר משמש גם לטיפוח התנאים להתפתחות יוצר, או של סופרים אחרים ההולכים בדרכו, או של ז'אנר מסוים ) או, לחילופין, מביא להחלשת תנאים אלה . להלן יוצע מודל כולל של "מתווכי התרבות", אשר סטריים בין הגורמים והפעולות בתוך - מרחיב את ההתבוננות ביחסים הדו עולת היצירה, הקורא ופעולת הקריאה, וביניהם : הרפובליקה הספרותית : היוצר ופ מתווכי התרבות ופעולות התיווך ברמות השונות . מתווכי התרבות : אפיונים עבר הרחבה – אבן הפסיפס של התרבות – המונח "תרבות", כמו המונח "טקסט" משמעותית במחשבה התיאורטית של העשורים האחרונים . אין זה מעניינו של תחקות אחר גילגולים אלו והמשמעויות המגוונות, שיצקו בו חוקריםמחקר זה לה שונים . די בציון העובדה כי יש המצמצמים את הגדרת המושג לאמנויות היפות כגון שירה, תיאטרון או ציור ( הד למשמעות זו אפשר למצוא בשם המשרד ה והספורט", או בגרסהתרבותהממשלתי האחראי על תחומים אלו "משרד המדע, הקודמת, "משרד החינוך והתרבות" ) . בעקבות מדעי החברה ( ובעיקר סוציולוגיה ואנתרופולוגיה ) , מקובלת משמעות רחבה יותר, המקיפה את כלל הפעילויות האנושיות ותוצריהן הממשיים והסמליים, המשותפים לקבוצה מסוימת ( הד ל המושגלמשמעות זו אפשר למצוא בכל אחד מן הצירופים השגורים בהם כלו "תרבות" : תרבות הפנאי, תרבות ובידור, תרבות צריכה, תרבות נהיגה, תרבות היין וכדומה ) . לצורך דיון זה על מהותם של הגורמים המתווכים נשתמש בעיקר במשמעות הראשונה, המצומצמת, של המושג תרבות ; בהמשך, בשערים אחרים, תורחב עשה בחינת מתווכי התרבותהמשמעות . יתרה מכך, בשל הצורך להתמקד, תי בתחום הספרות בלבד . יחד עם זאת, הדיון שלהלן מציע מודל אותו ניתן להרחיב ולהחיל על העיון בתפקידם של מתווכי תרבות בתחומים אחרים כמו אמנות

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר