שער חמישי: שנות הארבעים והחמישים והלאה: הוצאות ספרים מפלגתיות-אידיאולוגיות - הוצאות הספרים של תנועות הפועלים ("עם עובד", "הקיבוץ המאוחד" ו"ספרית פועלים") ותפקידן בהתגבשות התרבות הישראלית

עמוד:353

והלאה 50 - וה 40 - שנות החמישי : שער 353 ספרי – הוצאת "כתר" משתי השותפות שלה והללו יסדו את "הספריה החדשהשל בסוף העשור הראשוןסימן קריאה", כספרייה של הוצאת "הקיבוץ המאוחד" . - זב"מ - כנרתלהסכם שיתוף פעולה עם "ה"ספריה החדשה", חברה 21 - למאה ה הצטרפותהנמשיך בתיאורנפתח בסיפורה של הוצאת "סימן קריאה",ביר" . ד ל"קיבוץ המאוחד" ומשם נמשיך בתיאור קורותיה של זו האחרונה . ספרי "סימן קריאה" העת החשוב - הקים מנחם פרי יחד עם המשורר מאיר ויזלטיר את כתב 2791בשנת יש מקום להתייחסעת, - "סימן קריאה" . למרות שמחקר זה אינו עוסק בכתבי מצע שעיקרו הכַוונה לתת – ל"סימן קריאה" בשל חשיבותו כמצע לבית ההוצאה ) , הלא הוא דור המשוררים 30 - במה לדור שאחרי זך ואבידן ( ילידי ראשית שנות ה יונה וולך, מאיר ויזלטיר ויאיר הורביץ, המחזאי חנוך לוין ( כל אלו ילידי ראשית יהושע, דן צלקה ויהושע קנז ( ילידי המחצית השנייהב"א ) והסופרים 40 - שנות ה העת ובבית ההוצאה - ) . אמנם, אנשי "סימן קריאה" פרסמו בכתב 30 - של שנות ה שלהם יצירות של יוצרים מבוגרים יותר, כגון יוסל בירשטיין ואבות ישורון, אבל הם שאפו לטפח את "הדור הבא" בשדה הספרות העברית . רבים מהיוצרים, , אך 9591העת "עכשיו", שהחל לצאת בשנת - זה עתה, פרסמו כבר בכתבשהוזכרו לדידו של עורך "סימן קריאה", מנחם פרי, הם לא מצאו שם "מסגרת משמעות", כפי שהבהיר ב"פתיח" לחוברת הראשונה : העורכים והסופרים המסתופפים מסביב ל"סימן קריאה" יוצאים למסע גשת מחסור . נעמיד את יומרתנוזה מתוך הרגשת צורך חיוני, מתוך הר מחייה - בפשטותה, ונאמר כך : המתהווה הספרותי בארץ אין לו מרחב אין לו במה שנבנתה על פי צרכיו - אמיתי, אין לו מסגרות משמעיות ועל פי צרכי הקוראים [ . . . ] רוב הסופרים והמחברים מרגישים כבר זמן ) . ,1972 1אה, סימן קרי 6רב במודע בהעדרה של במה פעילה" ( עמ' הטענה בדבר העדר במה פעילה לאותם היוצרים והוויכוחים באשר לראשון שגילה ושטיפח אותם פרנסו עוד הרבה פולמוסים ספרותיים בין מנחם פרי לגבריאל

נייגר, מוטי


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר