|
|
עמוד:13
13 המורה שבמוחנו בי כנראה את הקשב לקולות החדשים האלה ( אמנם בדיעבד למדתי שמעבר לים כבר נשמעו קולות האכזבה מגלי השינוי, אך אלינו קולות אלו טרם הגיעו ) . עיקר השינוי ניכר במגמה המפנה עורף להוראה הפרונטלית, זו המעמידה את המורה במרכז והמוסרת תוכני לימוד, ולהציע במקומה הוראה מפעילה, יוצרת ומעוררת חשיבה, חקר וגילוי . התחושה הייתה שאני ושכמותי "דור אחרון" להוראה פרונטלית-מסרנית ו"דור ראשון" להוראה יוצרנית-פעלתנית ( מה שמכונה היום - הוראה מעודדת הבניה ) ואיתנו ואחרינו עולם ההוראה ובית הספר ישתנו כליל . קולות השינוי של מערכות בית הספר נשמעו ברמה, נכתבו מאמרים וגברו הציפיות, אבל תגובות הכנגד לא איחרו לבוא . הרבה אמירות ספקניות שמעתי, חלקן מרגיזות, חלקן משעשעות : "זה לא חדש - תמיד אנחנו עובדים ככה", "היינו שם כבר", "ניסינו בעבר", "אצלנו בבית הספר זה לא אפשרי", "אין סיכוי להצליח בזה", ועוד מגוון הסברים או תירוצים למה אי אפשר ולמה לא כדאי ליישם את הצעת השינוי . תגובות מעין אלו סיימו כל ניסיון להתחיל בדיון על שינוי או להתכוון להכנסת שינוי . אף על פי כן, האמנתי ביכולת לחולל שינויים . לא רק ביכולתי האישית לחולל שינוי, אלא באפשרות, הקלה יחסית לכאורה, לחולל שינוי עומק בכלל מערכות בתי הספר וההוראה . אכן לא רציתי להסתפק בשינוי אישי, שלי כמורה, אלא חלמתי על שינוי מערכתי . זה הוביל אותי לעסוק בפיתוח תוכניות לימודים . בתחילה כמורה במשרה מלאה המקדיש את זמנו הפנוי לתיקון עולם ההוראה . בהמשך, לשהות חלקית באקדמיה במקביל לעיסוקי המלא כמורה ומחנך, ובמרבית השנים לאחר מכן לעיסוק אקדמי מלא בכתיבת תוכניות לימודים, הכשרת מורים וחקר עולמם של המורים . גם ממגדל השן האקדמי, הלב לא עזב את שדה ההוראה והחינוך . בספר זה אספר את סיפורו של מסע הוראה, פיתוח ומחקר של כ- 50 שנה, מסע בעקבות הרצון לחולל שינוי בבית הספר, מסע שהתאפיין
|

|