|
|
עמוד:9
לאסטרטגיה של הטיפול . כלומר, רואים את הבעיה כטכנית : ראש הממשלה לא הצליח ולכן יש לזרוק אותו לכלבים, אך הנשיא עומד מעל לשאלות הקטנות הללו . הביקורת היא כלפי המשטר ואין להפנותה כלפיו . אבל בעיית דעת הקהל העויינת ממילא נשארת ומחריפה בשל המצב הכלכלי . ובעיה נוספת היא החלשת העוצמה הלאומית של סוריה בגלל החולשה הכלכלית והתלות בגורמי חוץ . מנקודה זו אעבור לאילוצים, שמצב זה מכתיב . התוצאה החשובה ביותר של ההתפתחויות במישור הפנימי, שתיארתי עד כה, הייתה יצירת מדינה סורית בעלת עוצמה לראשונה בתולדותיה . אחד המאפיינים של סוריה בין השנים 1945 וראשית שנות השבעים, היה חולשת המדינה . כל השוואה בין מצרים ובין סוריה הייתה מעלה מיד את העובדה, שמצרים היא מדינה בעלת עוצמה ואילו סוריה כמעט שלא הייתה קיימת כמדינה . אחת מתרומותיו החשובות של אסד, שתיזכר גם לאחר שייעלם מהזירה הפוליטית, היא בנ"תו את הדאולה ) המדינה ( הסורית כמרכז כובד ועוצמה שלא היו לה קודם עלייתו לשלטון . מן הבחינה החיצונית הדבר בא לידי ביטוי בכך שסוריה יכולה הייתה, בפעם הראשונה בתולדותיה, למלא תפקיד של שחקן עצמאי ואקטיבי בזירה האזורית ובזירה הבין ערבית . גם קודם לכן פעלה סוריה בזירה הזאת, אך תרומתה לפוליטיקה האזורית הייתה בעיקר בחולשתה בהיותה יעד למטרות ההתפשטות או לניסיונות ההשפעה של אחרים . עצם חוסר היציבות שהיא הקרינה היה בעל משמעות רבה מבחינה אזורית, ודוגמה מובהקת לכך המצב באזור בין 1963 ל ,1967 שתרם במישרין למשבר החריף ולמלחמת ששת הימים . אסד שינה את המצב הזה ברגע שבנה דאולה ) מדינה ( בסוריה ומשטר אפקטיבי בעל כושר עמידה ובעל המשכיות משלו . מעכשיו סוריה יכולה לנהל מדיניות חוץ מסודרת . זוהי התוצאה הראשונה של המצב הפנימי החדש . אילוץ נוסף, אף הוא תולדה של המצב הפנימי, הוא החיפוש אחרי הלגיטימציה באמצעות מדיניות החוץ . בעיית הלגיטימציה היא אחת הבעיות העיקריות של משטר הבעת . העלווים אינם מתקבלים על ידי הציבור העירוני הסוני כערבים טובים, ולכן גם אינם נחשבים כלאומנים קיצוניים ד"ם . השאיפה להשיג הישגים עבור סוריה כמדינה לאומית ערבית נובעת קודם כל מרצון המשטר לקנות לגיטימציה ביטחונית . מה שאינך יכול לעשות בבית, אתה מנסה לתקן על ידי הישגים בחוץ .
|

|