ארנון גפני: שלום ושגשוג כלכלי שלובים זה בזה

עמוד:13

כולו . אתייחס גם לקשר בין כל אלה והשינוי הסטרוקטוראלי הנדרש כדי להגדיל את יעילות הייצור וכושר התחרות של משקנו . מבחינת הנושא בו אנו עוסקים ניתן לחלק את ארבעים שנותיה של מדינת ישראל לשתי תקופות . הייתי מגדיר את עשרים וחמש השמם הראשונות "הטובות" ) 3791­ 1949 ( וחמש עשרה השנים האחרונות "הרזות" ) מ­ 1973 ועד היום ( . במחצית היובל הראשונה למדינת ישראל עד שנת 1973 שררה יציבות מחירים יחסית . האינפלציה לא חרגה מהתחום החד­ספרתי . הוצאות הביטחון נשמרו במסגרת של כעשרה אחוזים מהתוצר הלאומי . עודף היבוא שלנו היה מזערי, כמה מאות אלפי דולרים, וכך גם סיוע החוץ שקיבלנו . היצוא הוכפל כל ארבע שנים בערך . סך חובות החוץ של המדינה הסתכמו בסוף התקופה ) 1973 ( בלא יותר מאשר 3 מיליארד דולר . במשך אותה תקופה נשמר האיזון בסדר העדיפויות הלאומי בין ההקצאה לביטחון לבין ההשקעה במשק ובתשתית הכלכלית והחברתית לבין הצריכה הפרטית . בשנת 1973 גרמו, כידוע, אירועים חיצוניים תפנית לרעה . לאחר מכן הוחרף המצב בגלל מדיניות כושלת של הממשלה שלא הקפידה על סדרי עדיפויות בתקציב הלאומי . כאן החלה תקופת 15 השנים "הרזות" . מלחמת יום הכיפורים הקפיצה את הוצאות הביטחון שהגיעו לרמה של 30 $ מהתוצר הלאומי; והשעור הזה של 20 עד 30 אחוזים נשאר בתוקפו במשך המחצית השנייה של שנות השבעים והמחצית הראשונה של שנות השמונים . משבר הדלק העולמי גרם לעלייה תלולה במחירים, בהוצאות מטבע חוץ ובעודף היבוא של המדינה . במקביל גדלו הן הצריכה הציבורית והן הצריכה הפרטית במרביתו של השנים האלה . היו אלה 15 שנים של אי­הקפדה על סדר עדיפויות לאומי, מלבד המדיניות הכלכלית שהונהגה על ידי ראש הממשלה רביו ושר האוצר רבינוביץ, בשנים 77­ ,1974 תקופה קצרה של שר האוצר יגאל הורביץ, ב­ ,1979 ולאחרונה התכנית הכלכלית שבוצעה על ידי ראש הממשלה פרס ושר האוצר מודעי, בשנת 1985 . אולם בדרך כלל, השילוב של המכות החיצוניות עם אי­קיום סדר עדיפויות לאומי גרם להפסקת הצמיחה הכלכלית, לאינפלציה הדוהרת, לגידול התלול של עודף היבוא, לצורך בסיוע החוץ וגידול תלול בחובות המדינה לחוץ לארץ . חובות המדינה נטו ) כפי 13

יד טבנקין -  המרכז המחקרי, רעיוני, תיעודי ומוזיאלי של התנועה הקיבוצית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר