|
|
עמוד:14
] 14 [ א מ ת א ו ח ו ב ה ״דוקומנטרי״ במאמר ביקורת שכתב על סרטו של פלאהרטי מואנה ( Moana, 1926 ) , כשהתייחס למשנה התוקף שיש לחומרים ״הטבעיים״ ( כך במקור של 3 גרירסון ) על המציאות החוץ-קולנועית . גרירסון יישם את התובנות הללו בפיתוח הקולנוע התיעודי ככלי שלטוני למופת — וזו היא הזירה השנייה לפיתוח הקולנוע התיעודי . כשגרירסון חזר לאנגלייה, הוא הקים יחידת הסרטה ששולבה במנגנון משרדיה של האימפריה הבריטית ובשירותה . היחידה הפיקה סרטים עבור משרד הדואר הבריטי, כמו דואר לילה ( 1936 , Night Mail ) ; עבור רשות הסחר של האימפריה ( Empire Marketing Board ) , כמו השיר של ציילון ( 1934 Song of Ceylon, ) ; או עבור רשות המידע לציבור, כמו לונדון יכולה לעמוד בזה ( , London Can Take It 1941 ) . הקשר ההדוק בין מבני השלטון ובין הקולנוע התיעודי, שראשיתו ביוזמה של גרירסון, הוא נדבך חשוב מאין כמוהו הן בהיסטוריית ההפקה של הקולנוע התיעודי וגופי התעשייה שתומכים בו, קרי שגשוגו של הקולנוע התיעודי בעקבות הקמת יחידות הסרטה ממשלתיות, הן במחויבות החברתית העמוקה המיוחסת לקולנוע התיעודי . הזירה השלישית להתפתחותו של הקולנוע התיעודי הייתה קשורה בחשיבותו הרבה בעיני כוחות חברתיים עולים, וזו התבטאה בתפקיד שמילא הקולנוע התיעודי במהפכות פוליטיות וחברתיות במאה העשרים . בתחום זה הקולנוע התיעודי מקושר לא רק לעלייתו של כוח שלטוני, אלא גם לגיבוש צורה של אמת חדשה . הקולנוען הסובייטי דז׳יגה ורטוב ( Vertov ) יצר בשנות העשרים חיבור בין סדר חברתי חדש לאוונגרד קולנועי ולקולנוע שאינו בדיוני, שאותו הוא כינה קולנוע אמת ( kino - pravda ) ועין הקולנוע 4 ורטוב השתייך לתנועה קולנועית סוחפת שצמחה ברוסיה לאחר ( kino - eye ) . מהפכת אוקטובר 1917 וקישרה בין ניסיונות בתחום האמנות, בין תנועת המונים ובין מעורבות חברתית ופוליטית . אך שלא כמו שותפיו לתנועת המונטאז׳ הסובייטי, ורטוב ניצל את גלי ההדף החברתיים-הפוליטיים שפרצו לאחר המהפכה ואת ההתגייסות האמנותית ליצירת תחביר חברתי חדש מחומרי מציאות . ורטוב עבד בפורמט של יומני חדשות ( newsreels ) שהוקרנו כהקדמה לסרט העלילתי או כחלק מתוכנית אצורה ופיתח שפה קולנועית ניסיונית המשתמשת במגוון התצורות הקולנועיות : עריכה, הילוך לאחור, מסגוּר וכולי . יצירתו של ורטוב ממקמת את הקולנוע התיעודי במסורות אוונגרד אמנותיות וקושרת בין מהפכנות, בין תעמולה פוליטית ובין ניסיונות
|

|