|
|
עמוד:12
] 12 [ א מ ת א ו ח ו ב ה בפסטיבלי הקולנוע החשובים נשמר כיום לקולנוע התיעודי מקום בולט הן כנישה נפרדת הן לצד סרטים עלילתיים . יתר על כן, לא מעט פסטיבלים חשובים מיוחדים אך ורק לקולנוע תיעודי . אלה אינם רק מקורות חשיפה לקולנוע התיעודי, אלא מתפקדים גם כאפיקי פיתוח ומימון . פסטיבלי הקולנוע של ברלין וטורונטו לדוגמה מקיימים תחרות רשמית לסרטים תיעודיים לצד מסגרת ניסיונית המוקדשת רובה לצורות של תיעוד . בפסטיבלי לוקארנו וונציה סרטים תיעודיים משובצים לצד סרטים עליליתיים בתחרויות המרכזיות . בפסטיבל סאנדנס, שכבר יוחד מיסודו לקולנוע עצמאי, מתנהלת אחת מחממות הפיתוח החשובות לקולנוע תיעודי . פסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי הבין-לאומי אמסטרדם ( IDFA , נוסד ב- 1988 ) , הוט דוקס : פסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי הבין-לאומי הקנדי ( Hot Docs , נוסד ב- 1993 ) , סינמה דו ריל ( Cinéma Du Réel , נוסד ב- 1978 ) , פסטיבל הקולנוע הדוקומנטרי הבין-לאומי קופנהגן ( CPH : DOX , נוסד ב- 2003 ) , ומחוץ לצפון אמריקה ומערב אירופה — אמבולנטה במקסיקו ( נוסד ב- 2005 ) , פסטיבל הקולנוע התיעודי ביאמאגאטה, יפן ( נוסד ב- 1989 ) וכמובן דוקאביב המקומי ( נוסד ב- 1999 ) הם רק חלק ממגוון הפסטיבלים הייעודיים לעשייה תיעודית שנערכים מדי שנה בשנה . נוסף לאירועים הקולנועיים הללו, המרחיבים את הגדרת הקולנוע התיעודי ומפתחים את הקנון שלו, סרטים תיעודיים נרכשים להקרנות מסחריות בבתי קולנוע, זוכים לפופולריות בקרב הקהל ומוקרנים על המסך הגדול במשך תקופה לא מבוטלת . דומה כי היענות הקהלים מעידה על כך שהיצירה התיעודית לוכדת את רוח התקופה . אכן, כפי שנאמר, פסטיבלים, הקרנות מסחריות ונתיבי ההפצה העיקריים של הקולנוע היו לאחרונה גם לזירות ערות של עשייה תיעודית, ועם זה, יש לתת את הדעת על המקום המרכזי שתופס התיעוד כיום, כמו בעבר, במרחבי הפקה והפצה אחרים . עיתונות חוקרת, אנתרופולוגיה וסוציולוגיה ויזואלית, פעילות הומניטרית ואומנות וידאו למשל — כולם תחומי עשייה ומחקר שונים ומגוונים שלעשייה הקולנועית התיעודית מיוחס בהם תפקיד חשוב . כל אלו משמשים כר לעשייה ניסיונית ולדחיקת גבולות הצורה הקולנועית על הזירות החברתיות והתרבותיות המגדירות אותה . נוסף לפופולריות שלה, העשייה התיעודית מסוף שנות השמונים זוכה גם בתשומת הלב המחקרית . התעניינות זו קשורה גם למיקוד הביקורתי בפוליטיקה של היום-יום ולפרויקט הפוסט-סטרוקטורליסטי של מיפוי
|

|