|
|
עמוד:11
את המלך אלה בן בעשא ותפס את המלוכה, אך התאבד שבוע לאחר מכן, כשהבין שגורלו יהיה כגורל קודמו . מספר החללים במלחמות שבהן הופנה נשק יהודי כלפי חיילים מקרב עם ישראל מגיע בספרי התנ"ך למאות אלפים . גם אחרי חורבן ירושלים והמקדש לא שככו מלחמות האחים והרציחות הפוליטיות, וגדליה בן אחיקם נרצח בידי ישמעאל בן נתניה . גם בשלהי ימי בית שני, שנאת אחים זכורה בתודעתנו הקיבוצית בתור הגורם המרכזי שהוביל לחורבן . אנחנו מרבים להתלונן על האיבה הפנימית השוררת בינינו כיום, אבל בהרבה מובנים מצבנו היום טוב שבעתיים משהיה בעבר . ואף על פי כן ‑ הסכנה עודנה קיימת והתיקון והריפוי דרושים בהקדם . לימוד והעמקה בתולדות מלחמות האחים הרבות שידענו יכולים לפקוח את עינינו ‑ ללמדנו שיש מוטיבים החוזרים על עצמם במלחמות לאורך ההיסטוריה, ושאנו טועים את אותן הטעויות, דור אחר דור כבר אלפי שנים, מבריאת העולם ועד ימינו אנו . אם נשכיל להכיר את השגיאות שעשו אבותינו, נוכל אולי להשאיר עולם טוב יותר לילדינו . • • • מאבקים בין אחים הם בבסיסם תופעה נורמלית . בכל משפחה יש לא מעט מריבות בין האחים, המשפיעות על כל אחד מבני המשפחה בפרט ועל המשפחה ככלל . מי שגדל בבית עם אחים ואחיות חווה ודאי פעמים רבות את "נחת זרוען" של מריבות אחים . ואף שהחיכוך והמאבק בין אחים במשפחה הוא תופעה מוכרת ונפוצה, שבדרך כלל לא מביאה לאסונות יוצאי דופן, התנ"ך רווי דוגמאות ‑ קצה מצערות, שבהן אש המאבק בין האחים התלהטה לאלימות קשה, לפעמים עד כדי שפיכות דמים . פתיחה 11
|

|