|
|
עמוד:2
מיכל שטרנטל , ראש המדור לכתבי יד , המרכז לאמנות : תיאורו וניתוחו , חומר ויזואלי ירושלים . , יהודית , האוניברסיטה העברית מיכל קוטנר . עיצוב עטיפה : בעת אמירת " הא לחמא עניא ", הגדת ברצלונה , ספרד או ילד סל הסדר על ראש בשער : הארבע עשרה אה פרובנס , מחצית המ The British Library Board, ADD . 14761, f . 28 v © ( , ) לונדון , הספרייה הבריטית כלי זהב , המכוסה במפה לבנה שעליה מונחים לפנינו תיאור ססגוני של שולחן הסדר הערוך מפואר . החדר ה שני גברים , אישה , שני בנים ובת סביב השולחן יושבים הגדות פתוחות . שלוש ו מנורות זהב . הבן ממרכזן משתלשלות ש , קשתות גותיותשלוש תלוי ביןלון ירוק י בו מקושט כדי לגלות הכיסוי את להסיר בד לבן . אביו עומד במכוסהה סדר ה סל את משמאל נושא על ראשו מקור ספרדי קרוב " הא לחמא עניא " . מה פשר הסל על ראש הילד ? יקרא ן עליה שאת המצות פירוש פסח דורות את המנהג לסובב את הקערה מעל ראש הילד . בלזמנו של הציור הזה מתאר : " מנהג ספרד להגביה , נכתב ( , מחכמי ספרד וסיציליה 1350 - 1430 מאת רבנו יצחק אלאחדב ) " ש שפיגל י ונהגו להקיף הקערה סביב ראש הקטנים " ) הקערה בידו ואומר הא לחמא עניא . . . הסדר ופירוש על ההגדה לרבינו יצחק ב " ר פסח דורות . דיני ליל – הגדה של פסח ] מהדיר [ , - תש " ס , עמ ' מה ירושלים , שלמה אלאחדב מחכמי ספרד וסיציליה במאה השניה לאלף החמישי גרסה של מנהג ללא ספקהתיאור הוא בל א ציור שלפנינו , נראה ב הקערה אמנם אינו ( . סיבוב מו . המנהג לשאול ולחקור לעורר את הילדים במהלך הסדרמטרתו העיקרית הייתה ספרדי זה , ש וניתן לראותו בליל הסדר של יוצאי צפון אפריקה . לפי מנהגם , לפני אמירת " הא עד היום נשמר יעל ראש מ הקערה ומסובב אותה שלוש פעמים את " אחד מבני הבית מגביה עניא לחמא נה ומלווה את מעשיו בשירה : " אתמול היינו עבדים , היום בני חורין , היום כאן , לש , המסובים אוסף – [ זכרון נסים חי ] ספר עלי הדס סטבון , ' ד : גם ראו הבאה בארעא דישראל בני חורין " ) ( . 577 - 578 עמ ' ית ספר תש " ע , י , קר מנהגי הלכה של ק " ק תונס
|

|