לשאלת תיארוך יציאת מצרים

עמוד:14

יצחק מייטליס 14 וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת מקור זה מזכיר את הכתוב בפרשת שמות : " 10 . ( 348 ) פפירוס ליידן יא ( . ', א שמות " ) לְפַרְעֹה אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס לאור שיטה זו נראה כי יציאת מצרים הייתה בימיו של רעמסס השני או בימי בנו כג ( . , ב ' ם ) ש " י יִשְׂרָאֵל מִן הָעֲבֹדָה וַיָּמָת מֶלֶךְמִצְרַיִם וַיֵּאָנְחוּ בְנֵ שכן נאמר : " , מרנפתח שעבוד מצרים ויציאת מצרים , הנדודים במדבר וכיבוש שנות יש לצמצם את לפיכך , של רעמסס השני לשנתו החמישית של מרנפתח ) תאריך העשרים ואחת בין שנתו , הארץ ל המלחמה בכנען כפי מופיע במצבה שהוזכרה לעיל ( . התאריך המקובל ליציאת מצרים ע 11 לפנה " ס . 1250 פי שיטה זו הוא סביב ' הכרונולוגיה הנמוכה ' הבעיות בשיטת על שיטת הכרונולוגיה הנמוכה יש כמה קשיים : כפי , רעמסס היה מלך גדול ותקיף ואין כל עדות לתקופה של משבר בממלכה א . הרבות . אלא אם כן הוא הצליח להעלים זאת בכתובותיו , שמתואר בספר שמות , א חוסר ההתאמה עם המקור בספר מלכים יה , לדעתי , רכזית בשיטה זו מההבעיהב . , לבניין בית המקדש . אם נקבל מספר זה כפשוטו שנה בין יציאת מצרים 480 המציין 770 שנה לאחר יציאת מצרים נבנה סביב 480 שנבנה , הרי שבית המקדש הראשון מוזכר בכתובת אפשרי . אחאב מלך ישראל - לפנה " ס . תאריך זה מאוחר מאוד ובלתי לפנה " ס 924 ומסע שישק נערך סביב שנת לפנה " ס 853 אשורית המתוארכת לשנת יתכן שדוד ושלמה חיו לאחר ימי אחאב . י בימי רחבעם בנו של שלמה . לא , לפנה " ס לערך ) על כך להלן ( 965 מכיוון שלדעת המחקר בית המקדש נבנה בשנת טוענים משום כך , . שנה 285 - רק כ הרי שבין יציאת מצרים לבניית בית המקדש עברו שאין לקבל המצדדים בתיארוך יציאת מצרים על פי הכרונולוגיה הנמוכה , החוקרים דורות . שנים עשר את הנתון המובא בספר מלכים כפשוטו , ולמעשה מספר זה משקף אולם לדעתם יש . 12  40 = 480 - ש הרי 12 , שנה בכארבעיםמכיוון שכל דור מחושב כך שהזמן שחלף בין יציאת מצרים לבניית , שנה לדור וחמש עשרים לחשב למעשה ההיסטוריה של א " י ; נ ' נאמן , 46 ח " ה בן ששון ) עורך ( , תל אביב תשכ " ט , עמ ' , 1 , כרך ישראל העברים ', - , ' העברים וארץ נון - בן י ' ן ראו : . וכ 241 - 233 , עמ ' 1982 ירושלים , בתקופות הקדומות . 26 - 9 טו , תשנ " ב , עמ ' מגדים ( . 3 ראו : אלגביש ) לעיל , הערה . 10 . K . A . Kitchen, On The Reliability of the Old Testament , Cambridge 2003, pp : ראו . 11 . 256 - 255 , י ( . ה " תהילים צ ) " קוּט בְּדוֹר רְבָּעִים שָׁנָה אָאַ " ראו , למשל : . 12

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר