מבוא

עמוד:12

מבוא | 12 נועד הפרק השלישי של הספר . לפתרונן של שאלות אלה , אולם ' זמן מתן תורתנו ' ג השבועות מוגדר בתפילה ובמסורת כח וְחַג הַקָּצִיר בִּכּוּרֵי בלבד : " בתורתנו הוא מופיע לכאורה כחג חקלאי וְחַג שָׁבֻעֹת תַּעֲשֶׂה לְךָ " ) שמות כ " ג , טז ( ; " ךָ אֲשֶׁר תִּזְרַע בַּשָּׂדֶה מַעֲשֶׂי " בְּשָׁבֻעֹתֵיכֶם . . . וּבְיוֹם הַבִּכּוּרִים ל " ד , כב ( ; " ם " ) ש בִּכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים חג השבועות כך שלה האם יש בסיס כלשהו בתור ) במדבר כ " ח , כו ( . בַּחֹדֶשׁ " ר סיני בציון מד ה ) פרט לפתיחת מע ' זמן מתן תורתנו הוא ' , שמות י " ט , א ( ? " הַשְּׁלִישִׁי לְצֵאת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם שבתורה מראה כיצד הקשר קריאה דייקנית בפרשיות שבועות בין חג השבועות למתן תורה וליציאת מצרים מעוגן היטב בתורה , השבועות : החג בנוסף , בין שני הפנים של חג ולא רק במדרשי חז " ל . החקלאי הכרוך בכניסה לארץ ובישיבה בה , והחג ההיסטורי המציין ישנו קשר יסודי העולה מן התורה עצמה . נתינת — את מעמד הר סיני התורה וירושת הארץ מסיימות שני תהליכים מקבילים שהחלו ביציאת מצרים . עניינים אלו מבוארים בהרחבה בפרק הרביעי . לארץ והישיבה בה נוצרה גם משמעותייתכן כי עם הכניסה חדשה למושג ' רגלים ' . אפשרות זו עולה מחפירות ארכאולוגיות מקומות פולחן זֵרטל שנעשו לאחרונה , שבהן חשף פרופ ' אדם ( שעוצבו בצורה של כף רגל . גילויים 1 מתקופת ההתנחלות ) ברזל חדשים אלו ומשמעותם מתוארים אף הם בפרק הרביעי . ל הרגלים מופיע בתורה בצורה הבולטת ביותר כפל המשמעות ש בחג הסוכות , הוא חג האסיף . כפילות זו מתוארת כתהליך : בספר שמות נזכר חג האסיף בלבד , בספר ויקרא נזכרים חג הסוכות וחג האסיף כשני חגים שונים החלים במועד אחד , ואילו בספר דברים תַּעֲשֶׂה לְךָתֹ חַג הַסֻּכּ נטמע החג החקלאי בתוך החג ההיסטורי : " ) ט " ז , יג ( . מגמה זו הלכה " מִגָּרְנְךָ וּמִיִּקְבֶךָ בְּאָסְפְּךָשִׁבְעַת יָמִים ונמשכה מספר דברים והלאה , והיום כבר איש אינו נוטל ארבעת המינים לשמחת חג האסיף , והכול זוכרים ומכירים את חג הסוכות את חג בלבד . מה פשרו של תהליך זה ? מדוע ' העבירה ' התורה

תבונות


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר